Recensie: De schaduw van mijn broer

Vertaling: Aleid van Eekelen-Benders

Genre: Middle Grade, Contemporary

Uitgeverij: Leopold

Bladzijdes: 169

ISBN: 9789025867904

Prijs: 12,50

Kaia’s broer is vorig jaar gestorven en Kaia rouwt hier nog steeds om. Ze voelt zich eenzaam en bevroren, maar dat verandert als er een wilde jongen op school verschijnt. Hij praat niet en zegt ook niet zijn naam, maar hij kan Kaia wel heel veel steun bieden in deze moeilijke tijd, helemaal als haar moeder werkloos thuis zit en alleen maar aan de alcohol zit.

Tijdens het boekenfestijn in Rotterdam was dit boek eentje die mij opviel. Ik vond de cover erg mooi en de titel sprak me meteen aan. Ik verwachtte een vrij verdrietig, maar ontroerend boek. Deze moest dus mee naar huis! Op dezelfde dag begon ik aan het boek en had ik hem ook uit. Wist Tom Avery mij te ontroeren, of liet dit boek mij koud?

De schrijfstijl van Tom Avery vond ik erg aangenaam. Je leest vanuit Kaia en ze vertelt jou haar verhaal. Het voelt haast alsof ze naast je zit en tegen je praat, wat ik zelf erg prettig vond om te lezen. Hierdoor merk je ook sterk de emoties van Kaia. Ze is erg droevig en voelt zich heel oncomfortabel, dit wordt heel goed overgebracht aan de lezer. Na de dood van Kaia’s broer is ze vele vriendinnen kwijt geraakt en ligt ze niet meer lekker in de groep. Daarbij is haar moeder werkloos geworden en is ze verslaafd geraakt aan de drank, waardoor Kaia er helemaal alleen voor staat.

Gelukkig is er een jongen die Kaia hulp kan bieden. Hij zegt dan wel niks, maar hij geeft Kaia veel steun. Ze kan eindelijk met iemand praten die naar haar luistert. De jongen is vrij mysterieus, waardoor ik wel meer over hem wilde weten. Aan de andere kant wil je juist weinig weten over deze jongen en de broer van Kaia, want je hebt al snel een onderbuikgevoel dat het erg droevig is. En ja hoor, dit boek weet inderdaad een flinke emotionele lading te geven aan de lezer. Binnen een paar zinnen had ik een brok in mijn keel door een opmerking van Kaia en richting het einde voel je ook weer een schok. Een bepaald deel in het verhaal zag ik alleen aankomen omdat ik dezelfde soort wending in een ander boek had gelezen, maar afgezien daarvan heb ik ontzettend genoten van dit verhaal.

Daarbij zijn er mooie illustraties in zwart-wit te vinden in het boek, die je zeker moet bekijken. Mocht je naar een boekenfestijn gaan en je ziet dit boek bij de jeugdafdeling liggen, raad ik je zeker aan om dit boek een kans te geven. Het is een boek vol verdriet, maar ook vol hoop, vriendschap en liefde. Een aanrader voor middle grade-liefhebbers die wat tissues bij de hand hebben voor het geval er wat traantjes gelaten gaan worden.