Recensie: De stad van de verloren tijd (De magische apotheek #5)

Illustrator: Claudia Carls

Genre: Fantasy, Middle Grade

Uitgeverij: Van Holkema & Warendorf

Bladzijdes: 287

ISBN: 9789000374274

Prijs: 16,99

Edgar de Richemont is nu een gevaarlijke tegenstander geworden van Lucie, en ze is bang voor alle plannen die hij in petto heeft. Ze moet hem hoe dan ook stoppen, voordat hij zijn kwade praktijken in uitvoering kan brengen. Dit doet ze door Edgar te volgen naar Venetië, waarin hij een gemaskerd bal verzorgt aan de parfumeurs. Dit is een bal waarin wat eigenaardigs aan de hand is en waarin je echt alle tijden op gaat! Lucie moet zelfs met haar vijand gaan samenwerken om Edgar te verslaan, maar is ze wel tegen hem opgewassen?

De magische apotheek is een betoverende serie over Lucie die een sentifleur is; iemand die alle magische geuren kan herkennen en zelfs nieuwe onvoorstelbare geuren kan maken. In het vorige deel werd ze gechoqueerd door een vriend die haar heeft verraden en merkte ze de nadelen van haar sentifleurkrachten, maar ze moet zichzelf snel bij elkaar rapen omdat het volgende avontuur op zich aan het wachten is. Hoe zal dit avontuur verlopen?

Anna Ruhe heeft al vier spannende avonturen geschreven, maar opnieuw weet ze de lezer weer te verrassen met originele verhalen en situaties waar de personages in belanden. Er valt zo nog zo veel te ontdekken wat betreft magische geurtjes, en Anna Ruhe heeft genoeg inspiratie voor plekken die Lucie en haar vrienden kunnen ontdekken! Ditmaal reist het gezelschap af naar Venetië, een prachtige stad waar de groep een historisch avontuur tegemoet gaat. De schrijfstijl van Anna Ruhe blijft pakkend, wat ook de reden was waardoor ik dit boek binnen een dag uitlas.

Venetië is een erg leuke locatie, Anna Ruhe maakt je elk boek weer enthousiast over een bepaalde stad waar het gezelschap naartoe gaat. Venetië heeft al een magische uitstraling, en dat wordt alleen maar versterkt door de avonturen die de personages beleven. De spanningen weten steeds meer te stijgen en daarnaast zijn de personages meer aan het groeien. Ze zijn al zo anders dan in het eerste deel en staan sterker in hun schoenen. Los van elkaar vinden ze het lastig, maar samen kunnen ze de hele wereld aan.

Hoewel het verhaal voornamelijk draait om het avontuur en de actie, weet je ook wat meer te weten te komen over bepaalde personages. Er zelfs iets wat zo heftig is, waardoor je medelijden gaat krijgen met iemand waardoor je nog meer hoopt op een mooi en goed einde. Ook Lucie moet veel trotseren in dit boek. Er is enige romantiek in de lucht, maar kunnen mensen Lucie wel vergeven? Lucie worstelt hier enorm mee, maar de personages laten ook zien dat ze een hart van goud hebben.

Tot slot heb ik ook weer genoten van alle illustraties in het boek, en maakt het einde je erg nieuwsgierig naar het zesde deel in deze reeks, die in het najaar van 2021 gaat verschijnen. Hoe zal het aflopen met Lucie en haar vrienden, kunnen ze ervoor zorgen dat magische geurtjes niet het middel zijn om de wereld te veroveren? Ik kan niet wachten op het volgende deel!