Recensie: De toekomst van Hawking (Accelerati #3)

Auteur: Neal Shusterman & Eric Elfman

Vertaling: Wiebe Buddingh’

Genre: Middle Grade

Bladzijdes: 448

ISBN: 9789000373109

Prijs: 17,99

Nick doet hetgeen wat hij hiervoor onmogelijk had gehouden: hij is toegetreden tot de Accelerati. Dit is de enige manier om zijn broertje en vader in veiligheid te brengen, maar brengt hij niet hierdoor de hele mensheid in gevaar? Tesla’s uitvinding is bijna voltooid, maar drie voorwerpen moeten nog toegevoegd worden. De Accelerati zijn er hard naar op zoek, maar de vrienden van Nick ook! Kan de Accelerati gestopt worden, of is het einde van de wereld nabij?

De Accelerati-trilogie is een vrij oude boekenreeks, maar nu zijn alle boeken uitgebracht in nieuwe covers. Een goede keus, want wat ziet deze serie er nu mooi uit! Ik heb erg genoten van de eerste twee delen, dus het derde deel mocht niet ontbreken. Zeker na die cliffhanger aan het einde van het tweede deel! Hoe zou het aflopen met alle personages, en wat gebeurt er met alle uitvindingen?

De schrijfstijl is weer fantastisch, want Neal Shusterman en Eric Elfman werken goed samen. Het verhaal is lekker spannend, zeker nu de situatie uitzichtloos lijkt te zijn. Kunnen een paar pubers de wereld redden met maar een aantal hints naar de overige uitvindingen? Niemand zit stil en door de perspectiefwisselingen beland je in het ene verhaal in het andere verhaal. Daarbij zit het verhaal vol grappen, waardoor ik vaak keihard moest lachen tijdens het lezen van dit boek. Alle woordgrappen zijn mooi vertaald naar het Nederlands, waardoor ik zonder enige storing kon genieten van de humor in het verhaal. Nu moet ik wel zeggen dat dit boek wellicht iets ingekort kon worden, maar over het algemeen weet het verhaal het tempo erin te houden.

De personages vond ik weer erg kleurrijk. Ze zijn energiek, hebben een goede dosis aan humor en kunnen steeds beter met elkaar samenwerken. De band die Nick heeft opgebouwd met zijn vrienden is zo sterk, hun vriendschap overtreft echt elke natuurkracht! De personages krijgen allemaal hun momentje, zodat iedereen de aandacht krijgt die hij/zij verdient. Daarbij zijn alle uitvindingen van Tesla geniaal. Ik had verwacht dat we wel alles gehad hebben, maar in dit verhaal worden weer wat interessante uitvindingen geïntroduceerd die een grote rol spelen. Het brengt het wetenschappelijke niveau naar een hoger niveau, ik was zo verbaasd door alle plotwendingen die er kwamen door deze uitvindingen!

Dit boek weet alle losse eindjes goed op elkaar aan te sluiten. Wetenschap was nog nooit zo leuk geweest! Het verhaal is als een geniale puzzel die je uiteindelijk kan oplossen en de ontknoping is een enorme bevredigend. Nu maar hopen dat deze boeken daadwerkelijk verfilmd gaan worden, want je kan hier zo veel leuke dingen mee! Veel jonge lezers die houden van actievolle en grappige verhalen zullen echt smullen van deze boeken, want het prikkelt je fantasie en blijft desondanks heel logisch. De Accelerati-trilogie is een humorvol, spannend en natuurkundig verhaal voor jong en oud!