Recensie: De Verbannen Koningin (Elfhame #3)

Vertaling: Anne-Marieke Buijs

Uitgeverij: Boekerij, Best of Fantasy

Bladzijdes: 328

Prijs: 20,00

ISBN: 9789022592847

Let op: in deze recensies kunnen (lichte spoilers) zitten over het eerste en tweede deel van de Elfhame-trilogie, dus let hier op mocht je deze twee boeken nog niet hebben gelezen.

Jude is helemaal terug bij af. Ze is verstoten uit Elfhame en het ziet er naar uit dat ze niet snel terug kan keren naar het hof. Ze wil graag terugkeren, maar ze moet haar leven in de normale wereld oppakken. Althans, zo lijkt het in eerste instantie te gaan. Wanneer haar tweelingzus verschijnt met een gevaarlijke missie, waagt Jude het om terug te keren naar Elfhame, waar een oorlog nabij is. Kan Jude haar plek weer in Elfhame veroveren en het Faerievolk laten zien dat zij erg machtig is?

De Elfhame-trilogie is een waanzinnige boekenreeks waarbij de Nederlandse edities er prachtig uitzien. Speciale limited editions met illustraties en kleur op snee, wat wil je nog meer? Na het einde van deel twee kon ik niet wachten op het derde deel, dus daar begon ik snel aan toen hij eenmaal binnen was! Ik ben ook een van de Elfhame-ambassadeurs en ben razend enthousiast over deze serie, dus ik moest en zou het slotdeel lezen. Wist het mijn verwachtingen te overtreffen?

Holly Black wist mij weer te amuseren met een magische schrijfstijl en de meest krachtige personages. Deze trilogie is zo herkenbaar door alle passievolle personages, elk gevoel weet Black zo duidelijk over te brengen. Jude kan de meest intense haat ervaren richting anderen, maar ook de liefde die ze voor anderen voelt is zo aanwezig en sterk. Daarbij weet Holly Black het rijk van de Faerie nog uit te breiden en leer je vele nieuwe kanten van personages kennen, waardoor je nog meer gefascineerd raakt rondom deze fictieve wereld.

Aan het begin van het boek had ik totaal geen idee welke kant het verhaal op zou gaan. Jude kan haast niks meer en is niet meer welkom in Elfhame, maar toch weet ze weer op sluwe wijze een manier te bedenken om terug te keren. Jude is bereid om risico’s te nemen, waardoor de spanning in het verhaal op het begin heel hoog is. De eerste helft eindigt ook in een zeer spannende gebeurtenis waardoor ik met open mond het boek las.

De tweede helft van het verhaal was daarentegen iets anders, het gehalte aan actie is op een iets lager niveau gezet en vooral de onderlinge spanningen in het hof hadden de overmacht. Zo was ik voorbereid op een heftige strijd richting de climax, maar dit viel nog redelijk mee. Aangezien ik gewend ben dat Holly Black hele spannende gevechten kan beschrijven, vond ik dat er wel meer potentie had gezeten richting het slotgedeelte. Dit mag niet de pret drukken, want ik was onder de indruk van grote plotwendingen en de manier waarop Jude omgaan met alle problemen die ze ondervindt.

De Elfhame-trilogie is op een mooie wijze afgesloten, en ik kan niet wachten om meer boeken van Holly Black te lezen. Dat komt ook goed uit, want Boekerij gaat ook andere boeken van haar vertalen! Jude en Cardan hebben een diepe indruk op mij achtergelaten en de boeken krijgen een welverdiende mooie plek in mijn boekenkast, want deze Nederlandse edities verdienen echt een schoonheidsprijs!

Ik heb dit boek mogen ontvangen als recensie-exemplaar, in ruil voor een deelname aan het ambassadeurschap, een eerlijke recensie en promotie op social media, waar ik uitgeverij Boekerij zeer dankbaar voor ben.