Recensie: De wens van de Havikshorst

Illustraties: Mark Janssen

Genre: Contemporary, Middle Grade

Uitgeverij: Clavis Books

Bladzijdes: 132

ISBN: 9789044835076

Prijs: 17,95

Lizie is een meisje die leukemie heeft. Ze heeft veel chemokuren gehad, maar deze werken niet zoals ze had gehoopt. Een beenmergtransplantatie zou haar kunnen helpen, maar dan zou ze wel een donor moeten hebben die bij haar matcht. Hoewel Lizie genoeg aan haar hoofd heeft, doet ze nog genoeg andere dingen. Zo wil ze met haar klasgenootjes het mysterie rondom villa Havikshorst ontdekken, het oude huis van haar overleden grootouders die leeg staat, waar het schijnt te spoken. Daarbij komt ze in contact met Make-A-Wish, die haar grote droom gaan vervullen. Haar droom laten uitkomen is heel fijn, maar haar ziekte kan de overhand nemen…

Toen ik de nieuwe catalogus van uitgeverij Clavis aan het doorspitten was, viel dit boek me al snel op. Ik vind de Make-A-Wish stichting een heel mooi initiatief en het is daarom zo gaaf dat een deel van de opbrengst van dit boek naar deze stichting gaat! Ik was benieuwd hoe Lizie met haar ziekte omging en hoe deze stichting in het boek haar grote droom uit laat komen, dus dit boek kon ik niet aan me voorbij laten gaan. Wist dit verhaal me te ontroeren?

De wens van de Havikshorst kan je eigenlijk verdelen in drie verschillende delen/onderwerpen die dit verhaal tot een geheel maken. Ten eerste gaat het over leukemie en hoe Lizie met haar ziekte om gaat. Je leest over haar lage energie, want ze is namelijk vaak ziek en moe. Vroeger sportte ze nog, maar nu put dat haar alleen maar uit. Zelfs als ze op avontuur gaat met vrienden is ze wat kortademig en ze kan geen hele dagen op school zitten. Je merkt goed Lizie’s zorgen, maar ze is ook een heel dapper meisje waar je alleen maar respect voor kan hebben.

Een ander deel van het verhaal gaat over villa Havikshorst. Dit huis blijkt te spoken en wanneer Lizie en haar vrienden op onderzoek gaan, is het huis vrij griezelig. Ik snapte eerst niet waarom deze villa zo belangrijk was voor het verhaal (het bracht wat spanning in het verhaal, maar het leek verder geen toegevoegde waarde), maar het einde maakte veel goeds. Een bepaald wending kwam naar mijn idee misschien iets te veel uit de lucht vallen, maar het maakte het verhaal wel erg goed af.

Tot slot laat dit boek zien wat voor toppers er bij Make-a-Wish zitten. Deze stichting weet dromen van kinderen uit te laten komen en in dit boek merk je hoeveel moeite ze hier in stoppen. Het is echt hartverwarmend om te zien hoe Lizie’s droom uitkomt (om te weten wat haar droom is, moet je toch wel echt dit boek lezen). Ik vond haar droom in ieder geval erg mooi en de uitwerking was echt magisch! Hierdoor ben je alleen maar blij dat je met dit boek wat bijdraagt aan deze stichting, aangezien het zo belangrijk is dat kinderen zoals Lizie een lichtpuntje krijgen tijdens hun moeilijke tijd.

De wens van de Havikshorst is een kort, maar heel mooi verhaal waarin dromen uitkomen. Ik ben ook zeer tevreden met de ontknoping. Het is geen tranentrekker of overdreven positief einde, maar juist een hoopvol einde. Petje af voor Gerard van Gemert, maar ook voor Mark Janssen voor de mooie illustraties!

Ik heb dit boek mogen ontvangen als recensie-exemplaar, in ruil voor een eerlijke recensie en promotie op social media, waar ik de uitgeverij erg dankbaar voor ben.