Recensie: De zomer waarin mijn vader homo werd

Vertaling: Bernadette Custers

Genre: Literaire YA, Young Adult, Contemporary

Uitgeverij: Best of YA, Van Goor

Bladzijdes: 167

ISBN: 9789000329564

Prijs: 13,99

Arvid is dertien jaar oud en gaat samen met zijn vader op vakantie in een vrij onbekend dorp. Arvids ouders zijn een aantal maanden geleden gescheiden en Arvids vader is toe aan verandering. Arvid wordt vrienden met Indiane, een twaalfjarig meisje met een homoseksuele alleenstaande vader. Arvid en Indiane hebben het idee dat de twee vaders elkaar wel zien zitten, wat Arvid niet heel aangenaam vindt. Zou zijn vader homoseksueel zijn?

Best of YA weet naast grote hits op het gebied van YA, ook hele mooie literaire YA uit te geven. Zo las ik Wereldredders en Anne Amelia is er niet meer en daardoor wilde ik zeker meer boeken lezen in dit genre. De zomer waarin mijn vader homo werd besloot ik dus te gaan lezen. Dit boek heeft een vrij grappige titel, maar ik kwam erachter dat dit boek naast wat humor ook andere thema’s bezit.

Laat ik meteen melden dat ik je afraad om de achterkant van het boek te lezen. Dit had ik zelf gelukkig niet gedaan, want anders had ik al de grote lijnen van het verhaal gevonden. Het verhaal is namelijk iets wat je zelf moet gaan meemaken. Arvid is op vakantie en wordt vrienden met Indiane en beide kinderen zijn bang dat hun vaders gevoelens voor elkaar gaan hebben. Arvid is dertien jaar en zit niet echt te wachten op een vader die uit de kast komt en houdt de twee mannen goed in de gaten. Daarbij leert hij Indiane beter kennen, een meisje die soms vrij direct kan zijn. Beide personages vond ik zeker fijne personages en het was ook interessant om te zien hoe mensen in een klein gehucht kijken naar homoseksualiteit.

Hoewel het verhaal meerdere aspecten heeft, gaat het vooral over het feit dat de vader van Arvid wellicht homoseksueel is. Sommige hoofdstukken zijn daardoor vrij grappig, maar als je even verder kijkt zie je meer thema’s voorbij komen in dit boek, zoals verliefdheid, de beginnende puberteit, vriendschap, jaloezie en meer. De schrijfstijl is ook erg fijn. Op de een of andere manier vind ik de vertalingen van boeken met Scandinavische oorsprong altijd heel indrukwekkend, dus ook dit boek deed het goed bij mij. Het verhaal is geschreven als dagboekvorm, waardoor je ook goed in het hoofd kan kijken van Arvid. Het einde wist mij wel te verbazen en ik ben nog niet er helemaal over uit of dit een goed ding is of niet. De setting is trouwens erg tof, want dit verhaal speelt zich af in Noorwegen, wat resulteerde tot mooie verbeeldingen van het natuurlandschap van dit land.

De zomer waarin mijn vader homo werd is een bijzonder literaire YA waar ik zeker van heb genoten. Literaire YA spreekt mij steeds meer aan, dus ik heb zo het idee dat ik snel How to love erbij wil pakken, een andere literaire YA van Best of YA. Het verhaal is veelzijdig maar wist niet mij omver te blazen, maar de mooie schrijfstijl en de beschrijvingen van Noorwegen maakten het dan wel weer heel goed. Doe mij maar meer literaire YA!