Recensie: Destiny (Wings #4)

Titel: Destiny (Wings #4)9 Wings 4 Destined Aprilynne Pike

Auteur: Aprilynne Pike

Uitgeverij: Manteau Jeugd

Bladzijdes: 327

Prijs: 16,95

De zaken hebben er nog nooit zou duister uit gezien voor Laurel en haar vrienden. Ze weten eindelijk de waarheid achter Yuki en een grote veldslag vindt plaats in Avalon, waar de ware vijand van de elfen zichzelf onthuld… Zou Laurel het elfenrijk kunnen redden en aan wie zal ze haar hart geven?

Het laatste deel in de Wings-serie… Pfoeh, ik heb de serie uitgelezen hoor! De eerste twee delen vond ik redelijk, maar het derde deel viel tegen. Hoe was dan het laatste deel? Nou, beter dan verwacht, maar een paar dingen in het boek maakten me minder enthousiast.

Ik heb me best vermaakt tijdens het lezen van deze afsluiter, want er was genoeg actie te vinden! Dit boek draait vooral om de oorlog rondom Avalon, dus genoeg spanning! Er waren genoeg gevechten, tegenslagen, grote confrontaties en heldhaftige offers. Ja, dit boek had wel pit, meer dan de vorige drie delen bij elkaar! De strijd om Avalon zorgde ervoor dat ik met gemak door dit boek heen ging, ik moest weten hoe het afliep! Er waren ook genoeg plotwendingen in het verhaal waardoor de zaken er weer heel anders uitzagen.

Minpunten waren er ook. In het derde deel kon ik me ergeren aan de uitdrukking ”nu ja”, en dit kwam ook vaak terug in dit deel. Het viel me in dit deel pas op hoe Vlaams geschreven deze serie is (niks tegen België, maar het leest wel anders dan een Nederlands boek). Sommige zinnen liepen dan niet zo lekker, maar Pikes vlotte schrijfstijl zat er nog zeker in. De romantiek in dit boek zat op een laag pitje, maar toen de romantiek echt kwam, was het echt te zoetsappig en te lief en vond ik het niet al te realistisch. Hoewel de romantiek in één hoofdstuk naar voren kwam (en niet zoals het derde deel de hele tijd), kon ik me er niet in vinden en was het voor mij een flinke afknapper.

Het einde was wel redelijk bevredigend. Vooral het laatste stuk had wel iets en maakte deze serie rond, het was passend bij het verhaal. Het is niet dat ik er helemaal tevreden mee ben, maar het had wel wat. Dankzij de actie in het boek is dit deel wel mijn favoriete deel geworden van de serie. Wings is een serie bedoeld voor de vrouwelijke jonge YA-lezers die houden van romantiek en magie. De wereld van de elfen is geweldig, maar de romantiek had voor mij niet zo gehoeven. Een aanrader voor liefhebbers van Twilight die eens over een hoofdpersoon willen lezen die zelf het magische wezen is.