Recensie: Dit is best een episch liefdesverhaal

Auteur: Kacen Callender

Vertaling: Annelies Jorna

Genre: Contemporary, Romantiek, Young Adult

Uitgeverij: Querido Glow

Bladzijdes: 303

ISBN: 9789045124575

Nate heeft de droom om scriptschrijver te worden, maar hij wil zeker geen films maken met happy ends, want hij gelooft niet dat dat bestaat. Zijn moeder rouwt om zijn vader en zijn ex-vriendin waar hij nog steeds een oogje op heeft is verliefd geworden op een meisje. Zijn ex wil alleen vrienden blijven, terwijl Nate haar al die tijd nog steeds ziet zitten. Wanneer Oliver James Hernández Nates nieuwe klasgenoot wordt, staat de wereld van Nate op zijn kop. Hij was vroeger beste vrienden met Oliver, maar door een gebeurtenis hebben ze afstand van elkaar genomen. Kan Nate uiteindelijk toch gaan merken wat een happily ever after is?

Querido Glow is een imprint die zich richt op boeken vol diversiteit. Een erg mooi initiatief, want er zouden meer boeken moeten zijn waar jongeren zich in kunnen herkennen. Dit is best een episch liefdesverhaal leek me een mooi boek over eerste liefdes. Zou dit boek een mooi begin zijn van de boeken die nog bij Querido Glow gaan komen?

Dit verhaal is misschien niet een episch verhaal vol intense emoties en spectaculaire gebeurtenissen, maar dat maakt het verhaal juist zo episch. Het is een verhaal over een pure liefde die in zijn kinderschoenen staat en juist zo realistisch en eerlijk aanvoelt. Nate worstelt met relaties, want hij is nog steeds verliefd op Florence, maar zij heeft momenteel een relatie met een meisje. Nates oude beste vriend Oliver is weer terug en hij weet niet hoe zijn gevoelens voor hem zijn. Nate is biseksueel en hij is een echte puber met veel twijfels, maakt soms stomme fouten en leert daar ook van. Het verhaal laat echt zien hoe een eerste liefde is en de mooie, maar ook de moeilijke dingen die daarbij komen kijken. Nate wordt gedurende het verhaal echt een vriend van je en je gaat om de personages geven.

Kacen Callender weet op een hele prettige wijze diversiteit te tonen. Er zijn veel POC-personages, de hoofdpersoon en andere personages zijn biseksueel en Oliver is ook doof. Het fijne is dat de seksualiteit er totaal niet toe doet, er wordt totaal geen ding gemaakt van het feit dat personages op hetzelfde geslacht kunnen vallen. Mensen worden verliefd op elkaar, en het geslacht maakt in dit boek niks uit. De seksualiteit van personages wordt zo als vanzelfsprekend beschouwd dat het haast niet benoemd hoeft te worden. Deze normalisering is zo fijn om te lezen, zodat jongeren die bijvoorbeeld biseksueel zijn door het lezen van dit boek kunnen merken dat ze geaccepteerd worden en dat ze niet vreemd of afwijkend zijn. Hulde ook voor de vertalers, die de beschrijving van American Sign Language ook hebben aangepast naar de Nederlandse variant. Hierin merk je hoe veel moeite de uitgeverij stopt in het waarborgen van goede representativiteit, wat het boek alleen maar beter maakt.

Dit is best een episch liefdesverhaal is een bescheiden en oprecht verhaal over een jongen die ondanks zijn disgeloof voor happy endings op zoek gaat naar de liefde. De personages zijn divers en realistisch en het verhaal leest ontzettend snel weg. Dit boek is ideaal voor jongeren die een eerste liefde willen meemaken, of juist lezers die hun eerste liefde opnieuw willen ervaren. Een enorme aanraders voor de liefhebbers van de boeken van Adam Silvera en Becky Albertalli!