Recensie: Dromen

Genre: Romantiek, Young Adult

Uitgeverij: Van Goor

Bladzijdes: 272

Bindwijze: Paperback

ISBN: 9789000347247

Cijfer: 5/10

Lucy heeft een grote droom, namelijk rondreizen door de wereld en op verschillende plekken werken. Haar ouders denken hier jammer genoeg anders over, zij hopen namelijk dat Lucy hun café kan overnemen als ze ouder is. Op een dag merkt ze dat ze een brief heeft gekregen van een anoniem persoon. Wie is deze persoon? Samen met haar vriendin Karen probeert ze de afzender te vinden, maar dan zijn er ook nog geheimen die mensen voor Lucy verbergen en vele andere tienerdingen die zich afspelen in het leven van Lucy.

IMG_5408

Toen ik hoorde dat Best of YA een boek ging uitgeven van een meisje van veertien, was ik aangenaam verrast. Dit bewees meteen dat je zelfs op jonge leeftijd je schrijversambities waar kan maken! Sara Zonneveldt is bekend van haar Wattpadaccount SaraBookz, dat al door vele mensen wordt gelezen. Nu Dromen eindelijk in de boekhandels is, besloot ik het boek te gaan lezen.

Ik merkte al snel dat Sara haar Wattpad-talenten heeft verwerkt in dit boek. Op Wattpad wordt er hoofdstuk voor hoofdstuk geschreven, waarbij er vaak heftige dingen gebeuren om de lezer nieuwsgierig te houden. Dit is ook terug te zien in het boek, want er gebeurden vaak grote dingen aan het eind van een hoofdstuk om het verhaal op gang te blijven houden. Hierdoor blijf je wel geboeid, maar sommige gebeurtenissen vond ik heel plots overkomen, het voelde niet helemaal logisch aan. Daarbij werden bepaalde problemen die werden geïntroduceerd heel snel opgelost alsof er niks was gebeurd, waardoor ik soms met gefronste wenkbrauwen het boek las. Ook grote problemen in het boek kregen vlak voor het einde een wending waardoor alles weer goed kwam, wat bij mij niet in de smaak viel. Wattpadliefhebbers kunnen vast genieten van deze schrijfstijl en verhaalopbouw, alleen ik had er soms wat moeite mee. Ook vond ik de schrijfstijl heel schattig overkomen, dit boek zal dus zeker in de smaak vallen bij de jonge lezers.

Sara is natuurlijk zelf een puber, dus ze wist Lucy heel goed neer te zetten als een leuke pubermeid. Ook was er genoeg hedendaagse taalgebruik die tieners maar al te vaak zeggen, maar waar ik waarschijnlijk iets te oud voor ben. Ik ben zelf geen liefhebber van wat zoetsappige verhalen, maar ik weet zeker dat er genoeg Young Adults zijn die dit verhaal met gemak door kunnen lezen. Het leest heel vloeiend, maar ik kon mij wat sturen aan de clichés in het boek. Daarbij vond ik de ouders van Lucy heel vreemd aangezien ze hun dochter al op jonge leeftijd willen klaarstomen om het café over te nemen. Volgens mij hebben haar ouders nog zat jaren te gaan voordat er een nieuwe eigenaar moet komen, waarom geven ze Lucy dan niet de ruimte om eens te gaan reizen? Het einde was voor mij wat voorspelbaar, maar ik weet zeker dat Sara nog veel gaat groeien in het schrijverswerk en ooit een boek gaat schrijven dat mij weet te overdonderen!

Dromen, een schattig boek waarin je leert dat je je Dromen zeker kan laten uitvoeren als je je best doet. Zeker als je nagaat hoe oud Sara is, kan je je echt verwonderen hoe ver haar schrijfstijl al is op deze leeftijd. Sara heeft al haar droom in werkelijkheid laten komen door een boek uit te laten geven bij een uitgeverij en ik ben benieuwd hoe haar ontwikkeling als schrijfster in de komende jaren zal zijn. Een aanrader voor liefhebbers van fijne romantische verhalen en Wattpad-verhalen.