Recensie: Durf te schrijven

Auteur: Carry Slee

Illustraties: Aimée de Jongh

Genre: Hulpboek

Uitgeverij: Uitgeverij Moon

Bladzijdes: 176

ISBN: 9789048847020

Carry Slee is een auteur die al vele boeken op haar naam heeft staan. Ze krijgt vaak genoeg de vraag of ze tips heeft om schrijver te worden en in dit boekje vertelt ze al haar tips! Hoe krijg je inspiratie, hoe maak je je personages realistisch en hoe gaat het in zijn werk als een uitgeverij je boek wilt uitgeven? Carry Slee helpt je op weg en zorg ervoor dat je ook aan het schrijven gaat!

Op de basisschool begon ik naast fantasyboeken ook realistische boeken te waarderen dankzij het werk van Carry Slee. Ze weet veel heftige en bijzondere onderwerpen aan te snijden in haar boeken en veel schrijvers kunnen genoeg van haar leren. Ook ik ben langzaam begonnen aan het schrijven van mijn verhaal, dus een duwtje in de goede richting kon ik wel gebruiken. Zorgde Carry Slee ervoor dat ik meer schrijfkriebels kreeg, of zette ik juist mijn verhaal aan de kant?

Durf te schrijven! is een duidelijk hulpboek voor de beginnende schrijvers waarin Carry Slee de basisbeginselen vertelt voor je verhaal. Wanneer is je idee voor een verhaal goed, hoe zorg je ervoor dat de lezer verder wil lezen en wat zijn de verschillende aspecten van een personage? Carry Slee vertelt in korte hoofdstukken telkens een bepaalde tip. Deze tips vond ik erg duidelijk. Toegegeven, ze zijn vrij logisch als je erover nadenkt, maar toch voelt het als nieuwe informatie. Alle handvatten voor het schrijven van een boek worden helder besproken, waardoor je er veel van opsteekt.

De doelgroep van Durf te schrijven! was af en toe niet helemaal te peilen. Soms spreekt Carry Slee je aan als tiener/puber, terwijl ze op andere momenten voorbeelden neemt die juist meer van toepassing zijn op volwassenen. Doordat het geen duidelijke doelgroep had vond ik het wat verwarrend, maar deze brede doelgroep is daarentegen wel iets positiefs, aangezien dit hulpboek erg tijdloos aanvoelt. Zowel jonge als oude aspirant-schrijvers kunnen dit boek gebruiken, waardoor het een groot publiek kan aanspreken. Dit boek is alleen niet heel praktisch voor fantasyschrijvers, maar dit is te begrijpen omdat Carry Slee geen fantasyboeken op haar naam heeft staan.

Ik vond het fijn om te zien dat niet alleen het begin van het schrijven en het schrijven zelf werden besproken, maar dat Carry Slee ook vertelt hoe het is als je verhaal uitgebracht gaat worden door een uitgeverij. Hoe lang kan je wachten totdat een uitgeverij je benadert, hoe gaat een boekpresentatie in zijn werk, wat kan je als auteur zelf doen aan de promotie van je boek en hoe is het als je boek wordt gerecenseerd? Carry Slee weet dit heel treffend op te schrijven. Daarbij worden haar tips bijgestaan door voorbeelden: meestal een voorbeeld waarin het verhaal niet goed is en dan een verbeterde versie. Je ziet zo goed welk trucje Carry gebruikt en hoe je verhaal beter kan worden! Ze geeft ook vaak opdrachten die je zelf kan doen, zodat je ook aan de slag kan. Tot slot worden de hoofdstukken bijgestaan door hele grappige en mooie illustraties van Aimée de Jongh die het boek nog leuker weten te maken! De illustraties passen heel goed bij een bepaalde tip en dit hulpboek krijgt daardoor een heel grappig randje.

En, heb ik nu meer inspiratie gekregen voor het uitschrijven van mijn verhaal? Jazeker! Carry Slee wist me zeker te inspireren door haar goede tips, duidelijke voorbeelden en wijze advies. Dit is een compact hulpboek die elke beginnende, maar ook meer ervaren schrijver verder kan helpen met zijn of haar verhaal. Heb jij de schrijfkriebels gekregen? Zorg er dan voor dat je lekker aan de slag gaat en een heel eind komt met behulp van Durf te schrijven!

Ik heb dit boek mogen ontvangen als recensie-exemplaar, in ruil voor een eerlijke recensie en promotie op social media, waar ik de uitgeverij erg dankbaar voor ben.