Recensie: Dwarsloper

Titel: Dwarsloper

Auteur: Mijke Pelgrim

Bladzijdes: 255

ISBN: 9789000373673

Prijs: 16,99

Tessel heeft het gehad met school. Ze haalt alleen maar onvoldoendes, kan haar decaan niet uitstaan en hoewel ze graag de laatste maanden van haar schooljaar anders besteedt, moet ze tijdens een schorsing een hele dag op school werken. Ze maakt een impulsieve beslissing en gaat niet naar school, maar vertrekt naar het Jaarbeursplein in Utrecht om te voet naar Brussel te gaan als klimaatmars met duizend andere jongeren. Ze zullen een week gaan wandelen naar Brussel, en tijdens de mars leert Tessel twee van de organisatoren kennen: Lexie en Simon. Ze raakt aan ze gehecht, maar ze is niet eerlijk over zichzelf en heeft nooit veel interesse gehad in het klimaat. Kan ze verbergen dat ze zonder toestemming meeloopt tijdens de klimaatmars, of wordt ze hiervoor betrapt?

Nederlandse auteurs mogen steeds vaker een podium krijgen in het YA-genre, zo heeft Best of YA al meerdere Nederlandse YA-auteurs die het erg goed doen. Ik heb altijd het volste vertrouwen in Best of YA, dus ik was erg benieuwd naar deze nieuwe auteur. Hoe zou een klimaatmars naar Brussel zijn? Daar kan je veel over lezen in Dwarsloper, waarbij je meeloopt met Tessels avontuur richting de Vlaamse hoofdstad met duizend andere jongeren.

Mijke Pelgrim is een auteur die je goed mee weet te nemen in het opstandige puberbrein. Tessel vindt school maar stom, doet brutaal tegen haar decaan en is haar vrienden af en toe ook zat. Een rebels plan zorgt ervoor dat ze tijdens de dag van haar schorsing (waar ze op school de hele dag opdrachten moet maken) meeloopt met de klimaatmars. Deze klimaatmars is georganiseerd door jongeren en Tessel gaat eigenlijk alleen maar mee omdat ze dan van huis is. Ze weet weinig van het klimaat, maar gaandeweg het verhaal begint ze de klimaatmars wel meer te waarderen. Tessel maakt af en toe stomme beslissingen, maar het past heel erg bij een puber die het beu is. Jongeren die juist niet snel lezen, zullen juist met veel plezier dit boek lezen, omdat Tessel met haar puberbrein veel herkenbaarheid kan opleveren.

Aangezien dit boek gaat over de klimaatmars naar Brussel, had ik het idee dat dit boek barstte van de klimaatfeiten en bewustwording van de opwarming van de aarde. Dit blijkt in realiteit wel mee te vallen, het gaat voornamelijk om Tessels nieuwe vriendschappen die ze opbouwt en de vooroordelen die voor haar langzaam verdwijnen. Ze heeft op het begin het idee dat er alleen maar hippies mee doen aan deze wandeling naar Brussel, maar ze realiseert zich dat veel wandelaars heel vriendelijk en slim zijn. De klimaatmars is goed omschreven en je ziet hoeveel logistieke uitdagingen het met zich meebrengt, maar ook hoe zwaar de wandeling kan zijn. De hele sfeer is daardoor goed omschreven, alsof je zelf meeloopt met de mars en te maken krijgt met korte overnachtingen, veel blaren, negatieve publiciteit van de media en gelukkig ook opbloeiende vriendschappen. Het boek geeft ook veel verdieping in de personages, die je van verschillende kanten leert kennen. Nu vond ik sommige aspecten rondom de banden die Tessel opdeed wat onnodig, maar past wel bij de wensen die YA-lezers hebben.

Hoewel ik het einde wat abrupt vond, gaf het wel een hoopvolle boodschap en raak je als lezer best geïnspireerd door de inspanningen van de organisatoren. Het is veel werk, maar dat duizend jongeren hun zorgen willen overbrengen aan de Europese Unie is bewonderenswaardig. Hoewel ik mijn verwachtingen rondom de inhoud van het boek wat moest bijstellen, is het een bijzonder verhaal waardoor je net als Tessel steeds meer bewustwording krijgt rondom het klimaat.

Ik heb dit boek mogen ontvangen als recensie-exemplaar, in ruil voor een eerlijke recensie en promotie op social media, waar ik uitgeverij Best of YA erg dankbaar voor ben.