Recensie: Early and Late (Sword Art Online Light Novel #8)

Auteur: Reki Kawahara

Illustraties: Abec

Uitgeverij: Yen Press

Bladzijdes: 284

ISBN: 9780316390415

Prijs: 12,99

Early and Late laat drie verhalen zien in de tijdlijn van Sword Art Online en Alfheim Online. In het eerste verhaal moeten Kirito en Asuna een moordzaak oplossen in de game, eentje die onmogelijk lijkt te zijn. Het tweede verhaal gaat over een grote quest in Alfheim Online waarmee Kirito het legendarische zwaard Excalibur bemachtigde. Tot slot is er een kort verhaal over Kirito’s eerste avontuur in Sword Art Online, net nadat bekend werd gemaakt dat de spelers het spel niet konden verlaten.

Vorig jaar besloot ik van mijn verjaardagsgeld meerdere delen in de SAO-serie te kopen, aangezien deze light novels de inspiratie zijn voor de bekende anime (en manga). Ik word eind oktober weer jarig en tot augustus had ik maar één van de vier nieuwe boeken had gelezen. Dat moest veranderd worden! Nu heb ik dus het achtste deel ook gelezen, waardoor ik voor mijn volgende verjaardag weer nieuwe delen kan kopen. Maar goed, hoe was dan het achtste deel?

De verhalenbundel bestaat uit drie verhalen, dus deze zal ik stuk voor stuk bespreken. Eerst lees je over Kirito en Asuna die een geheimzinnige moord onderzoeken. Dit zit ook in de anime, namelijk in een van de eerste afleveringen. Ik wist dus al de plottwist aan het einde van het verhaal, maar ik vond het wel erg leuk om weer terug te keren naar de periode van Sword Art Online. Na het tweede deel lees je daar nauwelijks meer over, dus dat was erg fijn.

Het tweede verhaal gaat over Kirito’s avontuur met zijn vrienden waarin ze Excalibur proberen te bemachtigen, het beste zwaard in de game. Ook dit avontuur zit in de anime, maar ik had deze afleveringen een tijdje geleden pas gezien, dus dit was een goede opfrisser. Ik vind de game Alfheim Online ook erg leuk, dus dit was zeker mijn favoriete verhaal, helemaal door alle lichte referenties naar Noorse mythologie. Dit avontuur is ook met de hele groep, die een erg leuke band vormt.

Tot slot hebben we het verhaal waarin Kirito na het horen dat hij niet uit Sword Art Online kan komen het bos in rent, aangezien hij weet dat daar een quest is waarin hij snel hogere levels kan bereiken. Hij ontmoet daar een medespeler die ook veel weet van de game. Het is een vrij kort verhaal, maar laat wel zien hoe fanatiek sommige gamers kunnen zijn en hoe hard deze game wel niet kan zijn, helemaal door alle omstandigheden.

Dit boek was een redelijk tussenboek waarin er niet veel nieuwe dingen gebeuren. Je krijgt net wat meer avonturen, maar de echte verhaallijn zal pas in deel 9 verder gaan (dit wordt ook het begin van seizoen 3 van de anime die ook binnenkort uitkomt). Daar kijk ik in ieder geval naar uit! Ik hoop wat nieuwe boeken in huis te gaan slaan na mijn verjaardag, want deze serie zie ik graag nog completer!