Recensie: Een brug naar Terabithia

Auteur: Katherine Paterson

Genre: Young Adult

Uitgeverij: Uitgeverij Holland

Bladzijdes: 126

ISBN: 9789025110338

Prijs: 9,95

Jess doet zijn best om de snelste hardloper van zijn school te worden. Hij traint vaak bij de velden rondom zijn huis, hij woont namelijk wat ver van school en woont samen met zijn vader, moeder en vele zusjes, waarbij het soms krap bij kas zit. Wanneer Leslie, zijn nieuwe buurmeisje en klasgenootje meedoet met de hardloopwedstrijd, wint ze met gemak. Hoewel Leslie hierdoor snel een concurrent van Jess kan zijn, worden de twee toch goede vrienden. Vaak beleven ze avonturen in een bos in het rijk Terabithia, een rijk dat Leslie heeft bedacht met haar levendige fantasie.

Een paar jaar geleden keek ik de film Bridge to Terabithia (met de kleine Josh Hutcherson) en ik genoot ontzettend veel van deze film. Toen ik in de uitverkoop bij mijn boekhandel dit boek zag liggen voor een lage prijs, moest ik hem gewoon mee naar huis nemen! Aangezien ik de film al had gezien, wist ik in ieder geval hoe het boek ging verlopen.

Ik had niet verwacht dat Een brug naar Terabithia zo dun was, je hebt het boek namelijk ontzettend snel uit. Hoewel het boek redelijk kort is, vond ik het verhaal juist niet zo overkomen. Er gebeurt namelijk genoeg in dit boek en ik was niet snel verveeld. Paterson heeft een fijne schrijfstijl voor jong en oud. Er is niet al te veel spanning in het verhaal, maar het zit juist vol fantasie en emotie. Ik wil niet al te veel spoileren, maar de mensen die de film hebben gezien of het boek hebben gelezen weten waar ik het over heb. De manier waarop Leslie en Jess hun magische koninkrijk Terabithia bedenken is echt prachtig en de hele afloop van het verhaal is daarom ook enorm sterk.

Jess en Leslie zijn echte tegenpolen, maar weten echt steun bij elkaar te zoeken. Jess heeft veel moeite met zijn familie. Zijn vader kan zijn zoon soms niet waarderen, hij moet opboksen tegen al zijn zusjes en ze hebben niet al te veel geld. Jess is zelfs gek op tekenen en kan het heel goed, maar zijn vader keurt dit juist af. Leslie is juist heel anders. Ze is avontuurlijk, met redelijk rijke en creatieve ouders, is altijd positief en heeft als het ware een oude ziel. De wereld die Leslie voor Jess weet te openen is wonderbaarlijk en wist mij echt te raken.

Een brug naar Terabithia, een prachtig kort verhaal over vriendschap, fantasie, pesten, familie, pijn en het creëren  van je eigen avontuur. Het boek had van mij wat langer gemogen, maar het lage aantal bladzijdes gaf het verhaal juist enorm veel kracht. De film vond ik al een pareltje, maar het boek ook! Dit boek verdient een heel mooi plekje in mijn boekenkast…