Recensie: Een intens gelukkig gevoel

Auteur: Tahereh Mafi

Vertaling: Sandra C. Hessels

Uitgeverij: Blossombooks

Bladzijdes: 240

ISBN: 9789463492928

Prijs: 17,99

In 2003 was het voor een moslima erg moeilijk om een normaal puberleven te leiden. Shadi hoort over het nieuws alleen maar over de oorlog met Irak, en wordt vaak op straat op een racistische manier aangesproken. De problemen waar haar gemeenschap bij de moskee mee te maken krijgt raken haar diep, maar haar familiesituatie neemt ook veel aandacht in beslag. Haar broer is dood, haar vader ligt op sterven en haar moeder heeft het mentaal heel zwaar. Haar beste vriendin is ook nog uit haar leven verdwenen en Shadi voelt zich gebroken, maar zou dit kunnen veranderen?

Ik las een paar maanden terug Een bijna eindeloze afstand, een prachtige contemporary waarin Tahereh Mafi op sterke wijze laat zien hoe het is om als islamitisch meisje op te groeien in de USA rond de tijd van 9/11. Het wist zo’n impact op mij te maken, en ik was daardoor erg benieuwd naar meer contemporary van deze auteur. Een intens gelukkig gevoel is Mafi’s nieuwe boek, welke zich afspeelt in 2003. Zou dit een herhaling zijn van haar vorige boek, of weet dit nieuwe boek meer inzichten te geven?

Aangezien ik het vorige boek van Tahereh Mafi vrij recent had gelezen, kon ik het niet laten om de twee boeken te vergelijken. Ik was bij het vorige boek onder de indruk door het feit dat je als lezer je zo goed kon inleven in het personage, je voelde alle frustratie en pijn rondom discriminatie. Ook in dit boek komt dit sterk naar voren. De Verenigde Staten heeft de oorlog verklaard aan Irak, waardoor Shadi en haar gemeenschap onder veel spanningen komen te staan. Andere leerlingen vallen haar lastig, ze krijgt te maken met vooroordelen van onder andere politie en het vertrouwen in andere moslims is ook lastiger te houden. In dit boek wordt de nadruk vooral gelegd op de familiesituatie van Shadi, die je emotioneel hard weet te raken.

Shadi’s familie heeft het zwaar te verduren. Haar broer is twee jaar geleden overleden, en de laatste herinneringen met hem zijn vrij pittig. Shadi en haar zus probeer zich staande te houden, wat moeilijk is als hun vader in het ziekenhuis ligt en zijn overlevingskans is klein. Hun moeder stort volledig in, en daarbij negeert de beste vriendin van Shadi haar. Je merkt Shadi’s pijn, haar enorme verdriet en zelfs de woede rondom haar familie. De beginsituatie is nogal grimmig en treurig, maar de groei die Shadi meemaakt is heel ontroerend.

Hoewel het beter is om Mafi’s contemporary niet snel achter elkaar te lezen door bepaalde overeenkomsten, weet Een intens gelukkig gevoel veel nieuwe dingen te laten zien die zijn geïnspireerd door de jeugd van de auteur. Liefde en discriminatie zullen altijd een onderdeel zijn van Mafi’s contemporary, maar dit boek weet meer de nadruk te leggen op familie en verdriet. Mafi laat zien dat haar contemporary niet eentonig is, en ik hoop dat ze nog meer contemporary in de toekomst gaat schrijven. Door haar maatschappelijke relevantie zijn haar contemporary boeken prachtig leesvoer voor jongeren, die hier heel wat van kunnen opsteken.