Recensie: Een nieuwe dageraad (Rebel in de woestijn #3)

Titel: Een nieuwe dageraad (Rebel in de woestijn #3)

Auteur: Alwyn Hamilton

Vertaler: Carolien Metaal

Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff

Bladzijdes: 384

ISBN: 9789024570294

De rebellen hebben het zwaar te verduren. Een deel van de groep is gevangengenomen, nog maar te zwijgen over de vele gewonden en degene die zijn gestorven in de strijd. Amani moet het rebellenleger nu begeleiden, maar de sultan van Miraji is vele malen sterker en groter. Daarbij zijn er buitenlandse legers die ook verder oprukken, waardoor de dreigingen voor het rebellenleger nog groter zijn. Amani houdt zich sterk en doet er alles aan om de sultan te stoppen, maar is dat wel genoeg?

De afgelopen maanden heb je telkens op de zaterdag een blog kunnen lezen over de boeken van Alwyn Hamilton. Zo recenseerde ik Rebel in de woestijn en Verrader van de troon, vertelde ik over Castlefest (waar Alwyn Hamilton aanwezig was), interviewde ik Alwyn Hamilton en vertelde ik vorige week wat voor demdji ik zou zijn (inclusief zelfgemaakt illustratie!). Twee weken terug kwam het derde en laatste deel uit in de trilogie van Alwyn Hamilton en wat was ik toch benieuwd naar het slot! Ik hield wel mijn hart vast, want Alwyn Hamilton kan genadeloos wat personages laten sterven…

Een nieuwe dageraad heeft weer een daverende schrijfstijl waar je u tegen zegt. Alwyn Hamilton schrijft vol spanning, weet haar magische wereld zo realistisch mogelijk tot leven te wekken en haar personages zijn ontzettend stoer en scherp. Wegens het beginnen van mijn nieuwe studiejaar had ik het erg druk, maar als ik eenmaal dit boek las zat ik er weer helemaal in. De rebellengroep beleeft ontzettend veel avonturen en bezoekt ook veel plekken, waardoor je genoeg meemaakt en geboeid zal blijven.

Ik vind het erg mooi dat Alwyn bij elk personage een gepast einde wist te bedenken. Sommige personages komen terug en weten het verhaal heel goed af te ronden. Amani wordt steeds sterker en wijzer, net zoals haar rebellengroep die het kwaad constant trotseren. Alwyn had in ieder geval alles uit de kast gehaald om de personages veel aandacht te geven. Sommige eindes van personages waren erg hard, maar andere waren juist heel fijn en aangenaam. Hoewel veel personages het slot wellicht niet halen en mijn feels-gehalte erg omhoog ging, zorgde Alwyn Hamilton er wel voor dat je enige vrede kon krijgen met de totale afloop.

De Rebel in de woestijn-trilogie eindigt spectaculair. Spannende gevechten, legendarische helden die je nooit zal vergeten en een perfect afgerond verhaal. Alwyn vertelde mij al dat ze bezig was met een nieuwe boekenserie die zich zal afspelen in dezelfde wereld, maar dan in een heel ander land. Daar kijk ik nu al naar uit! Alwyn Hamilton is voor mij een auteur die zichzelf gelijk kan stellen aan auteurs zoals Leigh Bardugo, aangezien ze een fantastische wereld heeft geschapen waar nog veel over te vertellen valt. Deze trilogie is in ieder geval een meesterwerk en ik wil alleen maar meer!

Ik heb dit boek mogen ontvangen als recensie-exemplaar, in ruil voor een eerlijke recensie, promotie op social media en meerdere blogs in het teken van de boeken van Alwyn Hamilton.