Titel: EEN

Auteur: Sarah Crossan

Vertaling: Sabine Mutsaers

Uitgeverij: Pepper Books

Bladzijdes: 439

ISBN: 9789020608410

Grace en Tippi zijn een Siamese tweeling. Ze hebben allebei een eigen romp, maar onder hun romp zijn ze aan elkaar vergroeid. Ze zijn bijna zeventien en kunnen helaas geen les thuis krijgen omdat de financiën van het gezin erg krap is. Ze moeten naar de middelbare school, waar ze bang zijn gepest te worden. Hun leventje zal drastisch veranderen, helemaal wanneer ze een grote beslissing moeten maken.

Laatst was er weer nieuws vanuit Yalfest: Sarah Crossan komt naar Nederland om te gast te zijn op Yalfest. Ik heb Sarah twee jaar geleden gezien tijdens YALC in Londen, alleen had ik toen haar boek niet gelezen. Ze leek me wel een hele lieve en bijzondere vrouw, dus ik besloot haar boek snel te gaan lezen voordat ze in Nederland is. EEN ziet er uit als een dikke pil, maar na drie uurtjes lezen had ik het boek al uit. Waarom heb ik dit niet eerder gedaan? EEN is echt een prachtig verhaal en ik hoop dat iedereen hun boek laat signeren tijdens Yalfest.

EEN is een verhaal dat je zeker bijblijft, zeker door de schrijfstijl van Sarah Crossan. Dit boek is namelijk geschreven als een vrije versvorm, waardoor het hele boek heel poëtisch aanvoelt. De pagina’s zijn dus vooral wit, met maar een paar zinnen van een paar woorden. Dit boek beslaat meer dan vierhonderd pagina’s, maar het leest als een boek van ongeveer honderd pagina’s. Dit boek heb je dus heel snel uit, zeker voor Yalfest! Het boek leest ontzettend fijn en Sarah Crossan weet met maar een paar woorden, toch heel veel te verduidelijken.

Ik was erg onder de indruk door de personages. Ik heb nog nooit gelezen over een Siamese tweeling (laat staan dat ik er veel over heb gehoord of heb gezien), dus dit boek voelt echt uniek aan. Ik vind het erg mooi om de band tussen Grace en Tippi te zien. Deze meiden kennen elkaar door en door en hun band is heel bijzonder. Daarbij vond ik erg interessant om te zien hoe hun omgeving op hun reageert. Zo werkt hun moeder heel hard om al hun kostente betalen, terwijl hun vader op een hele andere manier op de situatie thuis reageert. Ook alle reacties op de middelbare school zijn zo verschillend, wat zowel voor- als nadelen heeft.

Dit boek speelt echt enorm met je gevoelens. Hoewel de meiden zich comfortabel bij elkaar voelen, is er ook zo veel narigheid in hun leven. Je krijgt zo veel sympathie voor de tweeling en je kan daarom ook zeker een traantje wegpinken. Je ziet echt hoe hard de wereld en het leven kunnen zijn, want Grace en Tippi krijgen veel te verduren. Ik had daarom ook een grote brok in mijn keel aan het einde van het boek. Wauw, dit boek is echt een tranentrekker, maar dat is het helemaal waard.

Sarah Crossan is echt een aanwinst voor Yalfest. Ze schrijft op haar eigen manier en de vrije versvorm is iets wat je moet liggen, maar haar schrijfstijl is heel toegankelijk. Haar woorden en zinnen zijn heel simpel, maar o zo treffend. Dit boek is vol emotie en zo veel liefde, ik kan niet wachten om Sarah weer te spreken! Mocht je naar Yalfest gaan, raad ik je zeker aan haar boek te laten signeren, want dit boek ga je heel goed vinden. En ga je niet naar Yalfest? Haal dan alsnog dit prachtboek in huis, want je zult er geen spijt van krijgen. EEN is een uniek en wonderbaarlijk verhaal dat je voor altijd zal herinneren.

Dit boek heb ik mogen ontvangen als recensie-exemplaar van de uitgeverij, in ruil voor een eerlijke recensie en promotie op social media.