Recensie: Elke dag dichter bij de sterren (Ventura Saga #3)

Auteur: Kate Ling

Vertaling: Anne Marie Koper & Elsbeth Witt

Genre: Science Fiction, Young Adult, Romantiek

Uitgeverij: Moon

Bladzijdes: 288

ISBN: 9789048828869

Bea is haar leventje zat. Ze zit op school en heeft een saaie baan en thuis heeft ze een overspannen moeder. Dan hoort ze dat er een signaal is opgevangen uit de ruimte en dat er een missie wordt gepland om de oorsprong hiervan te onderzoeken. Bea moet hier aan mee doen, aangezien het anders grote gevolgen voor haar kan hebben. Ze wil met haar stiefbroer, beste vriendin en de vriend van haar beste vriendin naar Spanje, om daar zich aan te melden voor de missie. Ze wil de aarde gaan verlaten, maar dan wordt ze verliefd…

Kate Ling is een auteur die dol is op romantiek en dat dit combineert met science-fiction. De Ventura Saga was een interessant verhaal over de ruimte, maar had soms een iets te grote focus op (verboden) liefde. Een prequel van deze serie kwam laatst uit en ik was erg benieuwd naar het begin van de missie naar een nieuwe planeet. Tijd om meer te weten van het leven op aarde in dit nieuwe verhaal van de Ventura Saga!

De aarde is niet meer zo fijn als dat het was. In deze toekomst heeft de bevolking niet de meest geweldige omstandigheden. Bea moet lange dagen maken en is erg ontevreden met de gang van zaken. Het duurde even, maar langzamerhand leer je veel meer over de situatie waar de aarde in is verkeerd. Dit vond ik erg interessant om te lezen, net zoals de keuringen om mee te gaan naar de ruimte. Bea moet namelijk meerdere testen doorstaan aangezien maar een paar mensen mee kunnen met de missie. Gezondheid, kennis, moed en behendigheid, zo’n ruimtereis doe je niet zomaar! Alle informatie die ik te horen kreeg over de missie naar de ruimte en de omstandigheden op aarde vond ik zo tof om te lezen, maar ook de locaties waren erg aangenaam. Je begint het verhaal in Engeland, maar Bea en haar vrienden vertrekken al snel naar Spanje. Je merkt duidelijk dat Kate Ling genoeg ervaring heeft van dit warme land, want alles wordt in detail beschreven. Je zou bijna een vliegticket boeken naar Spanje!

Het verhaal zelf had naar mijn idee zowel plus- als minpunten. De verliefdheid is ook een vrij centraal punt in dit verhaal en op het begin vond ik dit totaal niet kunnen. Bea wordt namelijk verliefd op iemand waar ze echt niet verliefd op hoort te zijn. Deze romantiek sprak mij daarom totaal niet aan, maar halverwege het verhaal merk je dat er meer aan de hand is. Bea leeft in een grote tragedie, waardoor de ontknoping heel pijnlijk, maar liefdevol is. Ik had niet verwacht dat het einde een mooie twist wist te geven aan het verhaal, waardoor je uiteindelijk goed meeleeft met Bea. Af en toe heeft ze haar prioriteiten niet op orde, maar je merkt na een tijdje dat ze haar hart op de goede plek heeft.

Elke dag dichter bij de sterren is een interessant proloog op de Ventura Saga die helemaal past bij de schrijfstijl van Kate Ling. Ze weet weer een tragisch liefdesverhaal te maken en een link te leggen met de ruimtevaart. De romantiek vond ik op sommige punten niet heel goed, maar uiteindelijk wist Kate Ling mij te verrassen waardoor ik met een tevreden gevoel dit boek dichtsloeg. Dit boek is een aanrader voor de lezers van de Ventura Saga die meer willen weten over de oorsprong van de ruimtemissie, of voor alle romantici en ruimteliefhebbers die met dit verhaal willen beginnen.

Ik heb dit boek mogen ontvangen als recensie-exemplaar, in ruil voor een eerlijke recensie en promotie op social media.