Recensie: Het geheim van de kraken (Enigma #1)

Auteur: Guido Eekhaut

Genre: Science Fiction, Young Adult

Uitgeverij: Clavis Young Adult

Bladzijdes: 294

ISBN: 9789044834024

Prijs: 17,95

Britt is vijftien jaar en woont op Titan, de grootste maan van Saturnus. Daar leeft ze met wel duizenden vrouwen, maar ook met de Turing, humanoïde robots. Django is een Turing die Britt meeneemt naar de methaanmeren, waar ze kan jagen op de Kraken, de primitieve wezens die leven op Titan. Ze lijken vrij onschuldig, maar ze zijn intelligent en kunnen de geest van mensen beïnvloeden. De mensen en de Turing willen naar de sterren reizen, misschien dat de Kraken hun manieren kunnen bieden om er te komen?

Ondanks mijn economische studie en mijn liefde voor boeken, had ik vroeger heel veel interesses. Zo was er eens een tijdje in de basisschool dat ik alles wilde weten over de ruimte. Ik las er vele boeken over en zelfs nu vind ik het fascinerend om documentaires te kijken over sterren, zonnestelsels en meer. Een boek lezen over de ruimte leek me daarom erg gaaf, dus Enigma wilde ik zeker een kans geven! Wat vond ik van dit futuristische verhaal waarin de mensheid nu ook andere planeten bevolkt?

Ten eerste vond ik alle informatie over de ruimte erg interessant. De mensheid wil afreizen naar de sterren omdat de aarde overbevolkt is, het is totaal geen goede leefomgeving meer. Britt woont op de grootste maan van Saturnus, een hele bijzondere plek die bewoonbaar is met behulp van de Turing. De Turing zijn bijzondere robots die erg menselijk zijn, maar niet nadenken met gevoel en geen emoties kennen. Hun rationele manier van denken is erg bijzonder en de vragen die Britt aan ze stelt zijn ook erg scherp. De hele gemeenschap die is opgebouwd op deze planeet is heel indrukwekkend, net als het mysterie rondom de Kraken. Zijn zij nou primitieve wezens, of schuilt er meer achter? Ik wilde meer en meer lezen over de achtergrond van de Kraken, maar ook van de hele beschaving in de ruimte. Geboeid was ik dus zeker!

De schrijfstijl had zowel plus- als minpunten. Ik was in ieder geval erg gemotiveerd om telkens verder te lezen. Eekhaut heeft gewoon aparte en grote wereld geschapen, waardoor ik constant meer erover wilde leren. Toch was de schrijfstijl niet erg fijn. Ik kan me de vinger er niet precies op leggen, maar de schrijfstijl had wat weg van een roman. Je behield als lezer constant wat afstand met de personages, waardoor je je niet helemaal kon inleven in Britt. Afgezien daarvan was het niet moeilijk om mezelf door het boek heen te slepen, want ik wilde constant verder lezen!

Britt was dus niet het personage waar ik me mee in kon leven. Ze was wat vlak, uitte niet heel erg haar emoties en gedroeg zich iets te volwassen naar mijn idee. Alhoewel, haar gedrag is uiteindelijk wel te begrijpen. Daarbij leeft ze in zo’n andere wereld dan de lezer (hele andere gemeenschap, een totaal ander gebied om te wonen etc.), waardoor je ook wel kan snappen dat ze zo anders is dan de hedendaagse puber. Daarbij had ik soms mijn twijfels over de hele gemeenschap en de relaties daarin. In dit boek zijn er geen mannen (die zijn in het verleden haast niet meer geboren, waardoor de meeste mensen dus niet op een ”normale” manier zijn verwekt), waardoor veel vrouwen met elkaar relaties hebben. Door een gebrek aan mannen is elke vrouw lesbisch, maar kan dit wel? Stel dat je heteroseksueel bent, word je dan sneller homoseksueel omdat er geen mensen meer van het andere geslacht bestaan? Ik vond deze keuze voor het verhaal wat apart en kon me er niet helemaal in vinden.

Enigma is een intrigerend verhaal over de ruimte, waar je als lezer echt over gaat nadenken. Is een beschaving zoals deze mogelijk? Zou de toekomst er echt zo uit kunnen zien? Dit soort vragen stel ik nog steeds na het lezen van dit boek. Ik was erg geboeid door dit verhaal, dus de sciencefiction-liefhebbers zullen zeker kunnen smullen van dit boek!