Recensie: Evermore De tovenares en de alchemist (Everless #2)

Titel: Evermore De tovenares en de alchemist (Everless #2)

Auteur: Sara Holland

Vertaling: Mariella Manfré

Uitgeverij: Blossom Books

Bladzijdes: 271

ISBN: 9789463491358

Jules is nergens meer veilig. Ze is erachter gekomen dat de verhalen over de tovenares en de alchemist levensecht zijn en dat Caro erop uit is om Jules te vinden. Iedereen denkt dat Jules verantwoordelijk is op de moord op de koningin en Roan, dus Jules moet onderduiken en uit Everless vertrekken. Ze moet het verleden in duiken om achter vele antwoorden te komen op haar vragen, en hopelijk een manier vinden om de tovenares te stoppen…

Everless vond ik een ijzersterk verhaal met een geniaal einde waardoor ik niet kon wachten op het vervolg. Ik kocht het tweede deel op Yalfest, maar ik was er helaas niet op korte termijn aan begonnen. Gelukkig ging de Awesome Book Club een online leesclub houden voor in de zomer, dus daar ging ik aan mee doen. Met een clubje lazen we Evermore en kon ik eindelijk weten hoe deze duologie eindigt. Was het een goed slot, of was het verhaal niet wat ik ervan had verwacht?

Het begin van Evermore begint meteen vol actie. Jules is op de vlucht en de wereld is echt luguber geworden, dus ik zat strak van de spanning bij de eerste paar hoofdstukken. Jules wil Caro verslaan, maar dit lijkt haast onmogelijk te zijn. De eerste spannende stukken die Sara Holland beschreef waren echt episch en ik werd meteen in het verhaal gezogen, dat doet me goed! De schrijfstijl van Sara was weer erg prettig en ik vond het fijn dat Sara af en toe de verbeelding aan de lezer overliet, waardoor je toch dat mysterieuze randje hield gaandeweg het verhaal.

Het middenstuk was alleen iets te rustig, maar Sara weet je zeker niet te vervelen. Je komt in contact met nieuwe personages en sommige personages leer je beter kennen, net zoals het verleden van Jules. Ze is op zoek naar antwoorden en haar zoektocht naar het ultieme wapen tegen de tovenares vond ik erg fascinerend. Pas op het einde is het hele verhaal duidelijk, hoewel ik de ontknoping iets kortaf vond. Zeker de laatste hoofdstukken gaven veel informatie vrij, maar dit had wat mij betreft iets meer uitgewerkt mogen worden.

De personages vond ik wel erg sterk. Jules was op sommige momenten iets te risicovol en ze dacht vaak niet heel erg na over alle consequenties van haar daden, maar ze is wel heel sterk geworden. Liam vond ik ook steeds sympathieker gaandeweg het verhaal, hij is echt iemand met een gouden hart en een trouwe bondgenoot. Ook nieuwe personages zoals Stef vond ik erg intrigerend, van haar had ik juist veel meer willen weten. De romantiek in het verhaal vond ik vrij passend en ik vond het verrassend om hele andere kanten te zien van bepaalde personages.

Al met al heb ik enorm genoten van Evermore. Het middenstuk was misschien iets te rustig en het einde was juist wat te gehaast, maar het verhaal vond ik erg knap neergezet. Deze serie heeft Sara Holland succesvol afgesloten en ik ben zeker benieuwd naar nieuwe boeken die van haar zullen verschijnen!