Recensie: Expeditie Schetsboek

Auteur: Laura Brouwers (@Cyarine)

Genre: Non Fictie

Uitgeverij: Kosmos

Bladzijdes: 147

ISBN: 9789043920537

Prijs: 20,00

Laura Brouwers is een bekende illustrator op Instagram (@cyarine), waar ze illustraties maakt die wat weg hebben van manga, maar ook van Disney. Ze heeft ontzettend veel volgers en in dit boek vertelt ze hoe ze te werk is gegaan met haar illustraties. Ze vertelt hoe ze inspiratie krijgt, laat illustraties zien en hoe deze tot stand zijn gekomen en geeft je naast adviezen nog opdrachten zodat je zelf aan de slag kan.

Een paar weken geleden kocht ik een tekentablet, aangezien ik hou van tekenen en eens digitaal tekenen wilde uitproberen. Ik moet nog wat wennen aan mijn tekentablet en kan nog genoeg oefenen om mijn tekenkunsten naar een hoger niveau te tillen, dus Expeditie Schetsboek klonk me als muziek in de oren. Ik was heel benieuwd naar alle tips en adviezen die Laura me zou kunnen geven, dus ik pakte dit boek er gauw bij toen ik hem eenmaal in bezit had.

De opzet van dit boek is erg fijn. Laura begint met een introductie en vertelt wat over haarzelf, waarna je leert over het maken van je eigen tekenstijl. Vervolgens kijk je naar de basics, krijg je tips over hoe je het beste kan oefenen met illustreren en de finishing touches worden uitgelegd. Tot slot vertelt Laura je tips hoe je een professional kan worden, waarbij je verschillende illustraties kan zien van Laura zelf. Laura’s schrijfstijl is ook erg toegankelijk en ze weet stap voor stap te vertellen hoe je jezelf kan verbeteren in het tekenen.

De illustraties in het boek zijn uiteraard prachtig. Daarbij laat Laura zien hoe ze dit heeft gedaan. Zo zie je het proces van de illustratie, hoewel hierbij weinig toevoeging is met tekst. Dat vind ik zelf een beetje jammer, want hierdoor heb ik niet een overduidelijk beeld over de stappen die ze onderneemt bij het maken van haar illustratie. Wel geeft Laura je genoeg tips om je tekenstijl te verbeteren, maar ze geeft je ook opdrachten die je op weg helpen. Haar opdrachten zorgen voor genoeg inspiratie, maar voor beginnende tekenaars is dit boek wellicht niet ideaal. De basics worden wel uitgelegd, maar je krijgt geen specifieke tips voor het maken van illustraties (ik had bijvoorbeeld graag willen horen wat voor programma’s Laura gebruikte voor haar illustraties en wat voor opties ze gebruikt in haar illustratieprogramma, maar dit krijg je niet te horen). Aan de andere kant is dit juist goed, want je wordt gemotiveerd om je eigen stijl te maken en zelf aan de slag te gaan.

Hoewel ik dus iets meer specifieke tips en tricks had willen zien, vind ik Expeditie Schetsboek een inspirerend boek waar ik zeker gebruik van ga maken. Zo wil ik de verschillende opdrachten in dit boek zeker uitproberen, aangezien dit boek je zeker de handvaten geeft om te werken aan je eigen tekenstijl. De illustraties in dit boek zijn (zoals ik van Laura gewend ben) prachtig, waardoor ik nog gemotiveerder word om mijn tekenstijl te verbeteren. Ik kan je dit boek zeker aanraden als je al wat ervaring hebt met tekenen en je kunstwerken naar een hoger niveau wil tillen en jezelf wil laten zien op Instagram, want Laura is hierin een expert!

Ik heb dit boek mogen ontvangen van de uitgeverij in ruil voor een eerlijke recensie, waar ik erg dankbaar voor ben.