Recensie: Fanboys vs. Zombies #1

Titel: Fanboys vs. Zombies Volume 1

Auteur: Sam Humphries, Jerry Gaylord

Genre: Comic

Uitgeverij: Boom! Studios

Bladzijdes: 128

Prijs: 13,99

San Diego, we have a problem! Wanneer een groepje nerds een bezoekje brengt aan Comic Con in San Diego, gaat er wat gloeiend mis. Er breekt een zombieuitbraak uit op de conventie en de vriendengroep moet vechten voor hun leven om aan de zombies te ontsnappen!

Toen ik na mijn verjaardag mijn boekenbonnen op ging maken bij de American Book Center in Amsterdam, zag ik in de uitverkoop de comics van Fanboys & Zombies liggen. De eerste drie delen waren spotgoedkoop, die moest ik hebben! Als fanboy is deze comicserie ideaal, hier kan ik vast van genieten! Al in de terugreis in de trein naar huis begon ik meteen met het eerste deel.

Als nerdzijnde was dit boek heerlijk om te lezen. De combinatie van The Walking Dead en de grootste nerdconventie van de wereld was zo grappig! De personages in dit boek zijn ook fantastische nerds waar ik mij echt in kon vinden. Toch was de hele vriendengroep gevarieerd, de één bezat meer humor, de ander is serieuzer, heeft een heel achtergrondverhaal of is juist onuitstaanbaar. Ik kon de personages daarom ook goed uit elkaar houden en daarbij waren alle conventiedingen erg herkenbaar. De signings van beroemdheden, alle standjes met merchandise, ik moest gelijk terugdenken aan Dutch Comic Con!

De tekenstijl vind ik best mooi en de plaatjes zijn lekker kleurrijk. Sommige actiescènes hadden misschien wat meer beelden moeten krijgen, want sommige stukken waren wat te gehaast en liepen soms niet helemaal lekker. Wel was er een mooie spanningsopbouw en een mooie cliffhanger aan het einde. De actie was lekker bloederig, maar niet zo erg dat het er angstaanjagend uit kan zien. De extra artwork aan het einde van het boek vond ik ook een mooie toevoeging!

Nadelen waren er ook. De hele oorsprong van de zombieuitbraak vond ik wat matig. Het was iets te simpel, hoewel de uitwerking met alle actie dan wel weer goed is. Daarbij is er uiteindelijk een oplossing gevonden die ik ook wat raar vond, maar het was zeker onverwachts. De zombiekant van het verhaal had dus wat positieve en negatieve kanten, maar al met al heb ik wel met spanning in de trein dit eerste deel gelezen. De rest van de comics is ook snel aan de beurt, want ik ben heel benieuwd wat de personages gaan doen in het vervolg…