Recensie: For Ever

Titel: For Ever

Auteur: Cindy Paul

Illustraties: Renée Zonneveld

Bladzijdes: 421

ISBN: 9789083012681

Prijs: 13,00

Dit is een verhalenbundel van vijf personages in een fantasywereld. Een meisje bezoekt een draak, een bediende in het koninklijk paleis leert de prins beter kennen, een vreemdeling bezoekt een dorp waar hij wordt verafschuwd, een soldaat kiest zijn eigen pad en de nieuwe heerser van het koninkrijk moet bewijzen dat ze de troon verdient.

Vorig jaar tijdens Dutch Comic Con Winter Edition leerde ik Cindy en Renée kennen, twee meiden die vertelden over een LGBTQ+ verhaal in een fantasywereld. Ze waren nog druk bezig met het boek, maar ik was in ieder geval benieuwd naar wat ze zouden maken. Afgelopen DCC hadden ze een eigen stand met hun boek en hun merchandise, en ik mocht hun boek gaan recenseren! Erg tof dat de dames hun ambitie voor hun verhaal hebben verwezenlijkt, maar nu is de vraag: is For Ever het boek dat ik ervan had verwacht?

For Ever wordt verteld vanuit het perspectief van vijf verschillende personages. Het zijn allemaal losse verhalen, maar zeker het laatste verhaal zorgt ervoor dat alle verhaallijnen samen komen. Zo lees je over Saga, een meisje die van plan is om de grot van een draak te betreden. Hierdoor kwam ik meteen goed terecht in deze fantasywereld. Het heeft een setting gebaseerd op de Middeleeuwen, maar bevat dus wat subtiele fantasy-elementen. Ik merkte vooral hoe toegankelijk dit boek is, aangezien de schrijfstijl erg vlot is en het verhaal niet al te zwaar maakt. Hoewel het boek een dikke pil is, wordt dit gecompenseerd door grote regelafstand en mooie illustraties, waardoor het boek eigenlijk veel sneller uit is dan je denkt. Sommige keuzes op het gebied van taalgebruik (zoals korte zinnen onder elkaar) waren verfrissend, maar het zou zelf niet de keuze zijn die ik zou maken.

Die toegankelijkheid is een groot pluspunt aan dit boek, aangezien veel mensen die in eerste instantie niet zo veel lezen juist erg kunnen genieten van dit verhaal. Als een YA-lezer die al honderden boeken heeft verslonden was dit boek niet heel origineel of erg complex, maar dit was ook niet echt een probleem. Het is een mooie verhalenbundel die verslonden kan worden door zowel jonge als ervaren fantasy/YA-lezers en door de verschillende perspectieven ontdek je steeds weer wat anders van deze wereld.

De verhalen zelf zijn ook erg divers, waardoor je van alles tegen kan komen. Het eerste verhaal vond ik veel mysterie hebben, terwijl andere verhalen juist heel rustig waren, of juist vol zaten met actie! Deze afwisseling was erg prettig en daardoor is er voor ieder wat wils. Persoonlijk vond ik het soms jammer dat bepaalde verhaallijnen minder met elkaar verwikkeld raakten en waren er meerdere punten in het verhaal waar ik veel meer over had willen lezen, maar die daarna niet meer aan de orde kwamen. Ook vond ik sommige situaties wat geforceerd, zodat bepaalde personages elkaar konden leren kennen. Zo leert Saga de prins en prinses kennen, terwijl ik zelf denk dat de koninklijke familie haast niet buiten het paleis komt zonder tientallen wachters bij zich. Maar goed, bij meerdere verhalen met een koninklijke familie gebeurt hetzelfde, dus dat kan ik wel door de vingers zien. Het laatste verhaal zorgt ervoor dat alle personages bij elkaar komen, wat ook niet al te soepel en logisch aanvoelde, maar daardoor had je wel een mooie afsluiter waardoor ieders verhaal tot een einde kwam.

Hoewel dit boek als marketing de nadruk krijgt op diversiteit, vond ik juist dat dit erg subtiel was gedaan. Er zijn inderdaad genoeg diverse personages, maar dit wordt totaal niet op je neus gedrukt. Sommige personages vallen nou eenmaal op mannen, vrouwen of beiden, en dat is gewoon oké! Erg fijn dat seksualiteit geen enorm ding is, maar dat deze fantasywereld juist dit omarmt. Daarnaast zijn de illustraties echt ontzettend mooi! Het is een goede toevoeging aan het verhaal en weet je fantasie alleen maar meer te prikkelen. Het is daarom alleen maar gaaf dat Cindy Paul en Renée Zonneveld verschillende merchandise hebben van dit verhaal, zoals boekenleggers (op de foto te zien) en mooie printjes. Zo weet je je eigen fandom alleen maar beter op de boekenmarkt te brengen!

For Ever is een verhaal voor een brede groep aan lezers en toont een mooie fantasywereld met een diverse cast. Een vlotte schrijfstijl en prachtige illustraties, een boek dat zeker gewaardeerd kan worden door vele fantasygeeks. Daarbij is de merchandise een toevoeging aan dit verhaal en ben ik heel benieuwd naar komende projecten van deze dames. Mocht je vaak conventies bezoeken, raad ik je zeker aan om op zoek te gaan naar dit boek!

Koop dit boek hier!

Ik heb dit boek mogen ontvangen als recensie-exemplaar, in ruil voor een eerlijke recensie en promotie op social media, waar ik Cindy en Renée erg dankbaar voor ben.