Recensie: Frankenstein (Wereldklassiekers #2)

Illustraties: Sophie Pluim

Genre: Literatuur

Uitgeverij: Blossombooks

Bladzijdes: 192

ISBN: 9789463492515

Prijs: 24,99

Robert Walton is wetenschapper en trekt naar de noordpool, om daar veel natuurkundige proeven te doen. Tijdens zijn reis op schip komt een eenzame man op de koude vlakte op het schip terecht, genaamd Victor Frankenstein. Hij zat iemand achterna en hij vertelt aan Robert zijn verhaal, waarin Victor vertelt dat hij een monster heeft geschapen…

De wereldklassiekers van Blossom Books zorgen voor een verfrissende versie van oude verhalen waar iedereen wel bekend mee is. Romeo & Julia was voor mij erg bekend waardoor ik veel ervan niet heel denderend vond, maar met Frankenstein was ik nog niet bekend (mijn middelbare school had dit boek naar mijn idee niet op de leeslijst staan). Ik kende alleen maar het beeld van een groen monster met schroeven in zijn kop, maar nu kon ik dus het daadwerkelijke verhaal lezen.

Frankenstein is een aangename leeservaring, aangezien het verhaal vrij nieuw voor me was. Maria Postema is een indrukwekkende vertaler en in dit boek laat ze zien dat ze een ouderwets verhaal kan omvormen tot een leesbaar boek die ook nog eens een mooie schrijfstijl heeft. Ik heb niet het origineel gelezen, maar uit het voor- en nawoord merkte ik hoe vakkundig Maria Postema te werk ging en het originele werk goed heeft bestudeerd. Bepaalde keuzes die zijn gemaakt zijn erg logisch en passen goed bij het verhaal. Dit boek geeft echt veel meer verdieping op Frankenstein, zowel door het verhaal als de uitleg die Maria Postema erbij geeft!

Het verhaal was bij mij niet helemaal bekend, daardoor vond ik het verhaal erg interessant. Frankenstein is de naam van de professor, die door zijn honger naar kennis en wonderen ervoor heeft gezorgd dat hij iets tot leven kon wekken. De tijdsgeest is heel realistisch en Frankenstein is een gekweld en leergierig personage, terwijl ik het monster heel intrigerend vond. Als hij ontstaat snapt hij niks van de wereld (net als een baby na de geboorte), maar beetje bij beetje snapt hij hoe mensen leven en leert hij de taal. Heel interessant om dit te lezen, hoewel het verhaal vrij tragisch is.

Tot slot heb ik weer genoten van de illustraties van Sophie Pluim, die nu veel rauwer waren en meer detailwerk was op het gebied van achtergronden en de natuur. Een hele andere stijl dan Romeo & Julia, heel gaaf dat zij vele andere stijlen weet te bieden aan de lezer! De hertaler en de illustrator zorgen voor een combinatie van een boek waar ik zeer van heb genoten. Frankenstein is een interessant verhaal met thema’s die momenteel nog steeds van toepassing zijn, de personages zijn interessant en de illustraties mogen er ook wezen. Ik zeg geen nee tegen nog meer mooie wereldklassiekers!