Recensie: Geekerella

Auteur: Ashley Poston

Uitgeverij: Quirk Books

Bladzijdes: 320

ISBN: 9781594749933

Prijs: 15,99

Cijfer: 10/10

Elle is een echte, maar ongelukkig fangirl. Haar ouders zijn gestorven en ze leeft nu bij haar stiefmoeder en stiefzusjes, die haar al het werk thuis moeten doen. Elle is gek op de serie Starfield (net als haar vader, die zelfs een conventie heeft georganiseerd en de serie adoreert) en hoopt op ExcelsiCon te gaan cosplayen als een van de personages uit Starfield. Zo kan daardoor ook de acteur ontmoeten die Prince Camindor gaat spelen in de nieuwe Starfield-film, maar Elle is niet helemaal blij met deze acteur. Darien Freeman lijkt namelijk een echte mooiboy te zijn, maar eigenlijk is hij gewoon een enorme nerd en is hij echt fan van Starfield. Op een bepaalde manier komen de twee in contact met elkaar, en dat terwijl Elle blogs schrijft waarin ze Darien flink bekritiseert. Hoe zal dit fandomrijke verhaal aflopen?

Een fanboy als ik houdt maar al te veel van nerdy boeken. Mijn eigen fangirl had Geekerella gekocht en was er helemaal weg van, dus ik werd haast gedwongen om dit boek te gaan lezen. Het is een nerdy hervertelling van Assepoester en scheen vol met fandomverwijzingen te zitten, dus ondanks de romantische setting was ik wel nieuwsgierig naar dit boek. Wist Geerekella mijn fanboyhart te veroveren?

Geekerella is een boek dat je met gemak binnen een dag uitleest. Ik was echt verslaafd aan dit boek geworden. Het is ontzettend nerdy, je merkt gewoon dat de auteur zelf een enorme fangirl is en vol passie over haar fandoms schrijft. Starfield is een zelfverzonnen fandom, die zo gedetailleerd is beschreven dat je haast zelf fan wordt van Starfield! Ook worden er tientallen fandomverwijzingen genoemd die ik maar al te leuk vond en zeker bij de hoofdstukken over de conventie zat de fanboy in mij te juichen van enthousiasme.

Je leest vanuit het perspectief van Elle en Darien. Danielle is inderdaad een echte Assepoester, alleen dan een heerlijke nerdy versie. Ze vindt Darien maar niks aangezien hij er uit ziet als een fake fan en constant denkt aan zijn roem, terwijl hij juist een echte nerd is die vroeger vaak conventies bezocht voordat hij bekend werd. Hij moet naar ExcelsiCon komen, maar hoopt dit af te zeggen aangezien hij niet als gast naar een conventie wilt. Aangezien Elles vader deze conventie had opgestart heeft ze nog zijn oude mobiel, waar Darien een berichtje naar stuurt in de hoop te conventie af te zeggen. Beide pubers weten niet dat ze met elkaar praten, wat echt heel schattig en grappig is. Deze opbloeiende liefde maakte me ontzettend vrolijk en ik heb meerdere keren moeten lachen of hardop opmerkingen moeten maken tijdens het lezen van dit boek.

Geekerella is een fantastisch aandoenlijk boek. Het leest lekker weg, heeft nerdy personages en wat schattige fandomrijke romantiek dat ik als fanboy zeker wist te waarderen. De kleine verwijzingen naar Assepoester waren leuk om op te merken en beide personages spraken mij aan. De hele geeky lading aan het verhaal was echt een verademing om te lezen en ik hoop zeker andere boeken van Ashley te gaan verslinden!