Recensie: Gozert

Illustraties: Linde Faas

Genre: Contemporary, Middle Grade

Uitgeverij: Lemniscaat

Bladzijdes: 253

ISBN: 9789047410370

Prijs: 15,99

Ties heeft een beste vriend, genaamd Gozert. Het is de meest stoere, grappige en leukste vriend die je je maar kan bedenken en samen beleven de twee spannende avonturen. De ouders van Ties en de meeste mensen zijn geen voorstander van Gozert, want Ties is de enige die Gozert kan zien en horen. Veel mensen zijn de dupe van de (denkbeeldige) avonturen die Ties en Gozert beleven, en zijn ouders nemen een beslissing in de hoop dat Gozert uit het leven van Ties verdwijnt. Ties wil helemaal niet dat Gozert weg gaat, wat kan hij hier tegen doen?

Tijdens mijn vakantie in Nederland begin juli, was ik van plan om terug te komen met een boek. Ik had nog niet een specifiek boek in gedachte, dus ik liet mij tijdens de vakantie verrassen. Toen ik bij Boekhandel Veenendaal in Amersfoort was, zag ik het laatste exemplaar in de winkel van Gozert. Aan het begin van de winkel zag ik Luna getipt worden door de boekhandelaar, een soort vervolg op Gozert. Dat laatste exemplaar kon ik niet laten liggen, dus werd dit mijn aanwinst van de vakantie. Was het een goede aankoop geweest, of had ik beter een ander boek kunnen kopen?

Pieter Koolwijk weet op een meesterlijke wijze te laten hoe een denkbeeldig vriendje aanvoelt voor een kind. Ties is er heilig van overtuigd dat Gozert echt bestaat, terwijl niemand anders hem kan zien en horen. Koolwijk weet je als lezer ook wat te verwarren. Gozert is namelijk zo levendig beschreven en de situaties voor Ties zijn zo levensecht, terwijl de volwassenen hem tegenspreken. Als lezer hoop je gewoon dat Gozert echt is, omdat hij zonder twijfel een vriend voor het leven is. De avonturen van Ties worden nog levendiger door de kleurrijke en vrolijke illustraties van Linde Faas, die de situaties van Ties op magische wijze weet te verbeelden.

De andere personages in dit verhaal wisten mij ook erg te raken. Ties is een lieve en avontuurlijke jongen, maar zijn avonturen met Gozert zorgen alleen maar ervoor dat hij wordt gezien als problematisch. Zijn vader vond ik ook erg fijn, aangezien hij goed met zijn zoon kan praten en ondanks de zorgen om zijn zoon vaak moet lachen. Over andere personages later in het boek zal ik weinig verklappen, maar zijn erg intrigerend en weten net zo fantasierijk te zijn als Ties. Het boek laat zien dat als je niet ”normaal” bent en gekke dingen doet, je meteen uitgesloten bent van een goed leven, terwijl je nooit zo snel zulke conclusies zou moeten trekken. Hierdoor wist het boek zo veel meer te zijn dat een luchtig jeugdverhaal, het heeft namelijk veel meer lagen dan je in eerste instantie denkt.

Ik was erg benieuwd waar het verhaal heen ging, want zou Ties afscheid nemen van zijn denkbeeldige vriendje? Het einde wist mij zo ontzettend te ontroeren, het weet precies de juiste gevoelige snaar te raken. Nu ik achteraf ook nadenk over het einde, krijg ik meteen tranen in mijn ogen. Dit is een boek dat een speciaal plekje in mijn hart krijgt en ik kan zeggen dat Gozert een van mijn favoriete middle grade boeken is. Ik ben daarom des te blijer dat er een boek is over een ander personage, want die zou ik ook dolgraag willen lezen! Gozert is een fantasierijk, prachtig en uniek verhaal over het allerbeste denkbeeldige vriendje ooit.

Beoordeling: 10/10