Recensie: Hart van de ijsworm

Titel: Hart van de ijsworm

Auteur: Anne West

Genre: Fantasy

Bladzijdes: 222

ISBN: 9789402171518

Prijs: 19,95

Asara is één van de zeven magiërs die de IJslanden beschermt tegen de ijsdraken. Asara heeft alleen niet haar opleiding tot magiër afgemaakt, maar door het bedriegen van haar leermeester denkt de bevolking dit wel. Asara woont al jaren in het koninklijk paleis in Wendaal, maar deze wordt aangevallen door voormalig bondgenoot Yder. Asara vlucht en wordt in bescherming genomen op het schip van ijswormvisser Jarl, die een hekel heeft aan magiërs. Asara komt erachter dat Yder is geïnteresseerd in de ijswormindustrie, maar wat is de reden hierachter?

Jaren geleden werd ik leesverslaafd. Dit kwam onder andere door De macht van het zwaard van Anne West. Ik was helemaal weg van deze serie en ik dwong mijn moeder elke week om een nieuw deel uit deze serie van de bibliotheek te halen. We zijn jaren verder en Anne West benaderde mij om haar nieuwe boek, Hart van de IJsworm te lezen en te recenseren. Ik was heel benieuwd naar meer boeken van Anne West, dus dit aanbod nam ik zeker aan. Dit verhaal is wat meer voor de volwassen lezers, dus zou dit boek mij net zo bevallen als De macht van het zwaard?

Hart van de ijsworm is een boek waar ik gemengde gevoelens over heb. Zo vond ik het boek veel potentie hebben en voelde ik vaak het epische gevoel bij spannende momenten, maar aan de andere kant wist het verhaal mij niet te plezieren. Het verhaal begint namelijk vrij chaotisch. Veel verschillende namen van personages, landen en meer. Je duikt al snel in het diepe wanneer Wendaal wordt aangevallen en Asara noodgedwongen moet vluchten als een halve magiër. Het ging naar mijn idee erg snel. Het boek heeft een hoog tempo, de schrijfstijl is erg fijn en daardoor klap je dit boek niet snel dicht.

Het hoge tempo heeft aan de andere kant wel zijn nadelen. De uitwerking van de wereld, de magie en de personages zijn nog wat aan de lage kant. Zo vond ik het vrij moeilijk te bepalen hoe de wereld er precies uit zag. De setting was niet helemaal duidelijk, hoewel de magische wezens dan weer wel prachtig worden omschreven (die draken, wauw!). Daarbij worden personages soms heel kort beschreven qua karakterontwikkeling, alsof het verhaal veel haast heeft en waardoor het moeilijk is volledig in deze wereld te duiken. De magische krachten van Asara en de andere magiërs waren wat onduidelijk en daardoor was het moeilijk om een gedetailleerd beeld te hebben van dit verhaal. Daarbij waren bepaalde relaties tussen personages vrij snel neergepend. Tot slot zijn er ook nog veel spel- en grammaticafouten in het boek. Een boek in eigen beheer uitgeven heeft dus risico’s, aangezien ik mij wel kon ergeren als ik weer een taalfout tegenkwam. Ook mist een foto van de auteur op de achterkant, nu staat er namelijk een silhouet wat niet bepaald mooi staat.

Ondanks dat dit boek dus niet helemaal mijn ding was, voelde ik wel tijdens het lezen de potentie van dit verhaal. Ik had het idee dat dit verhaal een epische omvang kan hebben, maar dan moet het verhaal toch meer uitwerking hebben. Ik had nu een vaag beeld van iets wat een prachtig verhaal zou kunnen zijn als er meer details in het boek zaten.

Beoordeling: 6/10

Dit boek heb ik ontvangen als recensie-exemplaar, in ruil voor een eerlijke recensie en promotie op social media.