Recensie: Hazels spreuk (Heksenspiegel #2)

Titel: Hazels spreuk (Heksenspiegel #2)

Auteur: Marte Jongbloed

Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff

Bladzijdes: 240

ISBN: 9789024587704

Het gaat beter met Hazel. Ze heeft haar geheugen weer terug, woont weer bij haar oom en doet de vooropleiding van de kunstacademie. Ze voelt zich ook helemaal thuis in haar coven. Ze weet dat haar ouders een grote strijd hebben met een nieuwe heksenbeweging en Hazel komt erachter dat deze beweging eropuit is om Hazel te vinden… Het wordt langzamerhand steeds gevaarlijker voor Hazel, kan haar heksengroep haar nog wel beschermen?

Heksenspiegel is een magische serie over moderne hekserij en de boeken kregen een nieuwe cover, die ik erg waardeer! Ik kreeg de eerste twee delen spontaan opgestuurd en ik heb zeker genoten van het eerste deel. Zou dit vervolg net zo goed zijn, of voldeed het niet aan mijn verwachtingen?

Hazels Spreuk weet ervoor te zorgen dat de spanning iets opgevoerd wordt. Hazel moet vrezen voor haar leven, aangezien een nieuwe heksenbeweging het op haar gemunt heeft. Haar coven helpt haar, maar de dreiging is constant te voelen. De oplopende spanning zorgt ervoor dat je als lezer graag verder leest, maar ook door de nieuwe informatie die je krijgt over hekserij. Er is nog genoeg wat verteld kan worden over hekserij, wat nu veel subtieler wordt verteld dan in het vorige deel. Ook waren er wat interessante gesprekken tussen Hazel en andere leden van haar coven waardoor je zeker begrip krijgt voor heksen en waar ze precies in geloven en waar ze voor staan.

Hazel is zeventien jaar en leert steeds meer haar eigen plekje kennen. Ze leert meer over hekserij en heeft plannen voor de toekomst, maar ze mag van mij wel iets meer inhoud hebben. Ze voelt nog iets te jong aan voor haar leeftijd, aangezien je niet vaak in haar gedachten kijkt. Misschien is dit ook niet iets wat passend is bij deze boekenreeks, maar ik miste soms wel die extra lagen die je bij de meeste YA wel meer ziet.

Het einde zorgde voor grote plotwendingen en maakt de spanning vele malen groter. De heksenwereld is echt gigantisch, waardoor ik ontzettend benieuwd ben naar het laatste deel in deze trilogie! Wel vond ik het jammer dat deze grote ontknoping pas op het einde zat, aangezien ik de spanning in het verhaal nog te veel van hetzelfde vond (bepaalde dingen richting het einde leken nog iets te veel op het einde van het eerste deel). Desalniettemin heb ik genoten van het vervolg en kan ik niet wachten om erachter te komen hoe Marte Jongbloed dit verhaal afrondt!

Ik heb dit boek mogen ontvangen als recensie-exemplaar, waar ik de uitgeverij zeer dankbaar voor ben.