Recensie: Heks van Vuur en Oorlog (Heks van Vuur en Oorlog #1)

Titel: Heks van Vuur en Oorlog (Heks van Vuur en Oorlog #1)

Auteur: S. Christina

Uitgeverij: Rebelbooks

Bladzijdes: 276

ISBN: 9789083085005

Prijs: 19,95

Lara woont in een land waar magie verboden is en waarin heksen streng in de gaten worden gehouden. Lara probeert al jaren haar krachten te onderdrukken, maar als ze word getest op hekserij kan ze haar gave niet tegenhouden. Ze krijgt een heksenteken in haar nek zodat iedereen kan zien dat ze een heks is en langzaam wordt afgestoten door haar naasten. Gelukkig zijn er meer mensen in haar klas die heksen zijn, en samen met hen proberen ze hun krachten onder controle te houden en zelfs te verbeteren. Maar hekserij is verboden, dus wat als ze worden gesnapt?

Rebelbooks is een nieuwe uitgeverij die zich richt op YA boeken, een initiatief wat ik graag steun. Het eerste boek bij deze uitgeverij is Heks van Vuur en Oorlog, een fantasy waarin hekserij enorm wordt onderdrukt. Zorgt dit boek voor een vliegende start van deze uitgeverij?

Dit boek weet je meteen in het verhaal te storten. Lara wordt getest of ze een heks is, en haar angst wordt werkelijkheid. Ze krijgt een teken in haar nek, moet voortaan in een andere klas zitten met andere heksen en de regering houdt haar nauwlettend in de gaten. Het is erg akelig om te zien hoe Lara wordt behandeld omdat ze magische krachten heeft, zelfs als ze die nog opzettelijk heeft gebruikt. Het boek laat een soort vorm als rassenhaat zien (hoewel heksen geen ras zijn, maar juist mensen die toevallig magie kunnen gebruiken), wat erg realistisch is beschreven, hoewel ik de hekshaters nog vrij vlak vond. Ook hoor je geleidelijk aan meer en meer over magie en bouwt dat zich goed op, waardoor Lara steeds meer haar krachten kan omarmen. Hekserij is heel breed genomen, dus naast bepaalde spreuken gaat het ook over het sturen van de elementen, of over kaartlezen en edelstenen die je krachten kunnen verbeteren. Fantasyliefhebbers in brede zin kunnen hiervan genieten, want naast het hoge gehalte van fantasy en magie, speelt het verhaal zich ook af in een moderne wereld.

De setting van de moderne wereld kon ik alleen niet heel goed plaatsen. Mensen hebben auto’s en mobieltjes en gaan gewoon naar school, maar dit land (Solvenia) is zeker niet in onze wereld. Er worden ook andere landen genoemd (waar magie wel wordt geaccepteerd), maar het is niet echt duidelijk of je als heks niet met gemak daarheen kan. Daarbij is Solvenia een land, maar wordt klein plaatselijk nieuws wel op het nationale nieuws gebracht. Ik had dus niet echt een concreet beeld hoe groot Solvenia was, en de combinatie van de moderne wereld die magie (wat best handig kan zijn) compleet vermijdt was naar mijn idee niet praktisch. Sommige personages vond ik ook wat vlak, maar afgezien daarvan is het een boek dat lekker wegleest en een erg spannend einde heeft.

Heks van Vuur en Oorlog is een mooi begin van een fantasyserie en lees je binnen een korte tijd uit. Het maakt je nieuwsgierig naar het vervolg, want daar gaat hopelijk nog veel in gebeuren. Af en toe kwam de setting onlogisch over en de personages mogen iets meer inhoud hebben, aangezien ik ze nu nog niet heel sprekend vond. Afgezien daarvan is het een mooi verhaal voor de magieliefhebber en weet het naast magie nog vele andere belangrijke thema’s aan te kaarten. Kom maar door met dat vervolg!

Ik heb dit boek mogen ontvangen als vooruitexemplaar, in ruil voor een eerlijke recensie en promotie op social media, waar ik de uitgeverij zeer dankbaar voor ben.