Recensie: Herinneringen van een denkbeeldig vriendje

Titel: Herinneringen van een denkbeeldig vriendje18 Herinneringen van een denkbeeldig vriendje Matthew Green

Auteur: Matthew Green

Genre: Young Adult

Uitgeverij: Moon

Bladzijdes: 384

Prijs: 20,95

Budo is een denkbeeldig vriendje. Zijn ”maker” is Max, een jongen van acht die autisme heeft. Alleen Max kan Budo zien en met hem praten. Budo is al vijf jaar oud, wat echt bejaard is voor een denkbeeldig vriendje. Budo kan andere denkbeeldige vriendjes zien. Wanneer Max een geheim heeft voor Budo, moet hij alles inzetten om Max te helpen. Maar hoe gaat dat als niemand je kan zien?

Dit boek las ik tijdens de mentalong, en dit boek hoort er aardig bij! Dit boek heeft namelijk het onderwerp autisme in zich, dus ik had uiteindelijk drie boeken gelezen tijdens de mentalong. In dit boek volg je het verhaal van de denkbeeldige Budo, de vriend van Max, een achtjarig jochie met autisme. Een boek met een interessant en origineel idee en het is een boek waarvan je toch even denkt aan je eigen denkbeeldige vriendje van vroeger.

De achtergrond van denkbeeldige vriendjes is zo leuk beschreven. Budo is zelf een gedetailleerde jongen die gigantisch veel lijkt op een echt mens, maar andere denkbeeldige vriendjes zien er juist wat vreemd uit. Sommige hebben geen oren of lijken totaal niet menselijk. Denkbeeldige vriendjes kunnen vleugels hebben, eruit zien als een lepel of juist alleen een donker puntje zijn. Denkbeeldige vriendjes kunnen soms ook door muren heen lopen of teleporteren, maar dat is echt afhankelijk van de ”maker” van het denkbeeldige vriendje. Het is fantastisch om te lezen over deze personages en in te zien wat voor kort maar liefdevol leventje ze hebben. Elk denkbeeldig vriendje houdt onvolwaardig veel van hun maker en dit is zeker aan Budo te zien. Budo is moedig en een trouwe vriend van Max. Het is heel ontroerend om te zien hoe dit wereldje in elkaar ziet en hoeveel Budo geeft om Max.

Max is een jongen die autisme heeft, en hier krijg je veel over te weten. Max is het gelukkigst als hij alleen is en hij haat het als mensen hem aanraken of veel vragen aan hem stellen. Hij leeft in zijn eigen wereldje en het is heel interessant om hierover te lezen vanuit het perspectief van Budo. Je krijgt er een unieke kijk op en Matthew Green weet veel van het onderwerp af.

Qua spanning wordt het verhaal wel wat traag opgebouwd. Pas in het midden van het verhaal komt de spanning echt naar boven drijven en daarna duurt het ook een tijdje voordat er veel actie in het boek komt. Aan de andere kant is dit wel te begrijpen. Budo is machteloos, want wat kan je doen als maar één persoon in je gelooft en je kan zien? Dit maakt Budo juist heldhaftig en hij is vastberaden om Max te helpen. Een prachtig verhaal over zelfopoffering, vriendschap, fantasie en moed bezitten wanneer niemand in je gelooft.