Recensie: Het kattenmannetje en andere sprookjes

Titel: Het kattenmannetje en andere sprookjes

Auteur: Janneke Schotveld

Genre: Kinderen, Sprookjes

Uitgeverij: Van Holkema & Warendorf

Bladzijdes: 160

ISBN: 9789000369263

Na vele sprookjes over kikkerbilletjes, koningen met een dochtertje en een jongen met een ridster is er een nieuwe verhalenbundel met vele sprookjes! Lees over het kattenmannetje die de beste vrienden is van vele katten in het park, een ooievaar die een heel bijzonder stel ouders ontmoet en een ober die vermoedt dat veertig ridsters eigenlijk veertig roofsters zijn.

Mijn moeder is bibliothecaresse en zorgt daardoor dat ze mij af en toe wat boekentips geeft. Zo raadde ze De kikkerbilletjes van de koning en andere sprookjes aan, een boek waar ik zo van genoot! Nu is er een tweede verhalenbundel uit vol vijftien nieuwe sprookjes. Is die net zo leuk als de vorige bundel?

Net als het vorige boek is de schrijfstijl een feestje. Janneke Schotveld schrijft zo aandoenlijk en zorgt ervoor dat je elk personage zo geweldig vindt. Het leest lekker luchtig, Schotveld weet een ideale sprookjessfeer te creëren en het boek bevat ook nog eens grapjes die voor jong en oud zijn. Het is een ideaal boek om voor te lezen, echt een boek dat zowel kinderen als volwassenen heel prettig vinden. Ook is het een aanrader om de vorige sprookjesbundel in huis te halen, aangezien sommige sprookjes uit dit boek een vervolg hebben in deze bundel! Er zijn daardoor veel verwijzingen naar alle sprookjes in alle verhalen, wat heel leuk is om op te merken.

De grapjes in deze bundel zijn echt heerlijk. Het zijn komische opmerkingen waar je om moet grinniken, maar ook grapjes die kinderen nog niet zullen snappen, maar wel opgemerkt worden door de wat oudere lezers. Janneke Schotveld weet ook vele grapjes te maken die toch belangrijke dingen aankaarten, zoals klimaatverandering en acceptatie. Daarbij zijn de sprookjes weer een ideale mix tussen hedendaagse en historische sprookjes, maar worden er ook andere culturen getoond (waarvan ik het Russische sprookje heel apart maar wel erg grappig vond).

De illustraties in dit verhaal zijn weer ontzettend divers. Gelukkig hebben wel alle illustraties (van allemaal verschillende illustratoren) eenzelfde soort sfeer en is het geweldig om bij elk verhaal weer verbaasd te raken door de illustraties die erbij horen. Illustraties die een hele pagina beslaan worden afgewisseld met wat kleinere illustraties, daarbij vond ik het kleurgebruik ook heel prettig, aangezien het niet al te fel was.

Ook deze sprookjesbundel is een enorme aanrader als je houdt van sprookjes voor jong en oud. Janneke Schotveld zorgt voor veel diversiteit en haar verhalen en weet een kind te inspireren met boodschappen over vriendschap, eerlijkheid en acceptatie. Sommige verhalen lagen me meer dan anderen, maar elk verhaal had wel wat! Mocht je een cadeautje willen voor het hele gezin, is dit het boek dat je gewoon in huis moet halen!