Recensie: Het Koninkrijk

Vertaling: Wilma Paalman & Hanneke van Soest

Genre: Science Fiction, Young Adult

Uitgeverij: Moon

Bladzijdes: 319

ISBN: 9789048843794

Prijs: 21,99

Ana is een Fantasist, een prachtige android die een prinses is in het Koninkrijk, een pretpark vol virtuele draken, prinsessen die je dromen laten uitkomen, dieren die tot leven komen nadat ze waren uitgestorven en meer. Ana is samen met haar zes zussen erg gelukkig in het park, maar twee jaar later wordt ze beschuldigd van een moord op Owen, een medewerker in het park, waar Ana verliefd op is geworden. Getuigenissen, verhoren, foto’s en herinneringen laten je een futuristisch sprookje zien waar de grens tussen machine en mens erg vaag lijkt te zijn.

Ik keek al maanden uit naar Het Koninkrijk. Sprookjes doen het vrij goed binnen de YA-community, en dit futuristische randje met een onopgeloste moord spraken mij zeker aan. Mijn verwachtingen waren daarom erg hoog, maar wist dit boek het wel waar te maken? Ik was erg onder de indruk van Rothenbergs vorige boek (Het rampzalige verhaal van jou en mij), dus hopelijk had ik dat ook bij dit boek!

Rothenberg zorgt dat je meteen in het verhaal wordt gestort. Je begint met een verhoring van Ana, die wordt beschuldigd van een moord. Het is niet duidelijk of Ana het heeft gedaan, ze zegt in ieder geval van niet. Daarna lees je over de aanloop naar deze moord, waarbij het wordt afgewisseld met verklaringen van getuigen (zoals medewerkers van het pretpark), foto’s als bewijsstukken en meer. Hierdoor bleef je nieuwsgierig naar het einde, want wat is er nou echt gebeurd? Hoewel ik het einde op sommige vlakken wat voorspelbaar vond, wisten bepaalde wendingen me van mijn sokken te blazen!

Het pretpark waar Ana in woont is erg bijzonder. Ana is een van de robots die verbazingwekkend menselijk lijken en ze kunnen zichzelf bepaald gedrag aanleren. Je merkte heel goed dat Ana een robot was, maar dat ze langzaam zichzelf aanleert om gevoelens te hebben. Een heel bijzonder perspectief dus! Het pretpark zit dus vol met prinsessen en zelfs dieren die eerst uitgestorven waren, maar door de wetenschap toch kunnen bestaan. Dit pretpark klinkt eerst fantastisch, maar al snel merk je de duistere laag van het park. Ana wordt constant in de gaten gehouden, waardoor dit sprookje luguberder is dan je in eerste instantie denkt…

Het Koninkrijk is een mooie mix van sprookjesachtige elementen en science-fiction. Het liet goed zien dat robots op een dag heel menselijk kunnen zijn, waardoor het des te interessanter is als je leest vanuit het perspectief van een menselijke robot. Het mysterie rondom de moord van Owen zat goed in elkaar en de lugubere kant van het park was vaak shocking. Mensen die houden van futuristische sprookjes met een eigenaardig randje kunnen enorm genieten van dit verhaal!

Ik heb dit boek mogen ontvangen als recensie-exemplaar, in ruil voor een eerlijke recensie en promotie op social-media, waar ik de uitgeverij zeer dankbaar voor ben.