Recensie: Het magische verbond (De zoete tovenaars #1)

Auteur: Tanja Voosen

Vertaling: Pieter Streutker

Genre: Middle Grade, Fantasy

Uitgeverij: Van Holkema & Warendorf

Bladzijdes: 272

ISBN: 9789000377961

Eline woont in Belony, waarin ze weinig vrienden heeft en het maar raar vindt dat veel inwoners geloven in wonderen. Haar buurmeisje Charlie is akelig, maar wanneer Charlie een chocoladereep met bijzondere bijwerkingen opeet, is Eline genoodzaakt haar te helpen. De mysterieuze Robin kan hen helpen, want hij weet meer over het magische snoepgoed van madame Picot. Het drietal leert een wereld vol magisch lekkernij kennen, maar ze beseffen ook dat zij niet de enige zijn die deze wereld willen ontrafelen…

Middle Grade fantasy is een genre waarin kinderen en tieners zich helemaal kunnen uitleven. Je verbeeldingsvermogen wordt zo geprikkeld, helemaal als spannende avonturen worden bijgestaan door fantastische illustraties. Dit boek deed mij meteen denken aan De magische apotheek, een serie die ook vanuit het Duits vertaald is. Toen waren het luchtjes die magisch waren, in dit boek kan je juist lezen over magisch snoepgoed! Is De Zoete Tovenaars net zo leuk als de andere magische serie?

De Zoete Tovenaars is een begin van een magisch avontuur waarin drie tieners de wonderbaarlijke wereld van snoepgoed ontdekken. Eline is een timide meisje die weinig binding heeft met haar leeftijdsgenoten, maar wanneer ze op avontuur gaat met Charlie blijkt Eline toch wel mooie vriendschappen te krijgen. Het idee van magisch snoepgoed kan zo fantasierijk zijn als je je maar kan bedenken, het is net alsof Willie Wonka nog meer fabrieken heeft gebouwd voor de meest wonderbaarlijke lekkernijen. De hele achtergrond achter soorten snoepgoed en de magie ervan klinkt al interessant, hoewel in dit eerste deel er niet al te veel over bekend wordt gemaakt. Dit boek is grotendeels een introductie op de magische wereld, waardoor je als lezer maar al te graag meer over Eline, Charlie en Robin wilt lezen.

Het verhaal is dus vooral een introductie, waardoor ik zelf niet heel gemotiveerd was halverwege het boek. Er is genoeg mysterie en spannende vijanden die ook achter de Zoete Tovenaars aan zitten, maar het weet nog niet het spektakel te zijn wat het kan zijn. Daarbij vond ik Eline een personage die iets te veel jammerde om het feit dat ze geen vrienden had. Gelukkig merkt ze dat ze een klik heeft met Charlie en Robin ook meer begint te waarderen, waardoor een waardevolle en fijne vriendschap ontstaat. Dit boek bevat mooie boodschappen over vriendschap, maar wat mij betreft had dat iets subtieler gemogen.

De schrijfstijl neemt je met gemak mee door dit boek, hoewel ik het niet zo meeslepend vond als de boeken over De magische apotheek (waar ik al snel vergelijkingen mee trek, omdat beide series prachtige covers hebben). Nu waren de illustraties op de cover en in de binnenkant van het boek echt fantastisch. De personages zien er zo sprankelend uit in de illustraties, zonder dat de illustraties te veel uit het verhaal halen waardoor je niet je verbeeldingskracht hoeft te gebruiken. Hiervan zou ik veel meer willen zien!

De Zoete Tovenaars is een magische serie met veel potentie, maar dat weet het in het eerste deel er nog niet helemaal uit te halen. De vriendschappen worden hechter, mysteries worden ontrafeld en je kan niet wachten op meer magisch snoepgoed, maar voor nu moet deze boekenreeks zich voor mij nog gaan bewijzen. Dat wil ik maar al te graag meemaken, dus ik kijk erg uit naar voorjaar 2022 waarin het tweede deel verschijnt!

Beoordeling: 6/10

Ik heb dit boek mogen ontvangen als recensie-exemplaar, in ruil voor een eerlijke recensie en promotie op social-media, waar ik de uitgeverij zeer dankbaar voor ben.