Recensie: Het mes van de sluipmoordenaar (De Glazen Troon #0.5)

Vertaling: Valérie Janssen

Uitgeverij: Boekerij

Bladzijdes: 400

Bindwijze: Paperback (met boxset)

ISBN: 9789022590638

Prijs: 20,00

Voordat Celaena Sardothien aan een toernooi voor de koning mee moet doen, was ze een beruchte sluipmoordenaar in dienst van Arobynn Hamel. Ze beleeft genoeg avonturen mee met haar beroep, vooral met haar goede vriend Sam. Ze houdt zich alleen niet vaak aan de regels, wat kan leiden tot drastische gevolgen…

Foto door The Queen of Geek

De Glazen Troon is een fantastische serie die ik momenteel aan het lezen ben. Er zijn nu zeven delen (ik zit momenteel in het vijfde boek), maar er is ook een proloog die gelukkig nu vertaald is. Inclusief een mooie boxset om je verzameling aan Glazen Troon-boeken compleet te maken! Hoe zou het leven zijn van Celaena voordat de serie begon? Daar kom je in deze verhalenbundel achter!

Het mes van de sluipmoordenaar weet meer achtergrondinformatie te geven over Celaena Sardothien, waarbij ze als tiener een gevreesde sluipmoordenaar is. Dit boek zou je in principe kunnen lezen voordat je de rest van de serie leest, maar ik raad je aan om het boek te lezen na het vierde deel. Hierdoor ken je al wat personages die voorkomen in de proloog, en krijg je door dit boek informatie die erg goed van pas komt aan het einde van het vijfde deel (dit kreeg ik van mijn vriendin te horen, die erg fan is van de boekenreeks). Qua planning zit ik dus precies goed! De schrijfstijl van Sarah J. Maas is weer erg sterk, haar dialogen zijn krachtig en ze weet alles weer op wonderbaarlijke wijze te omschrijven. Zo gaat Celaena in één van haar avonturen naar een totaal andere plek toe, die ik heel goed voor me kon zien.

Foto door The Queen of Geek

Door dit boek krijg je een nog beter beeld van Celaena, maar leer je ook andere personages beter kennen. Zo is ze erg goed bevriend met Sam, een collega van Celaena die deels voor haar zorgt. In de boekenreeks weet je niet al te veel over hem, maar in deze proloog kom je meer van hem te zien. Erg fijn, want zo krijgen personages net iets meer inhoud. Ook worden er verwijzingen gegeven naar latere delen in de serie en zullen bepaalde puzzelstukjes beter op hun plek vallen. Sterker nog, ik denk dat ik door deze proloog met hele andere ogen naar sommige hoofdstukken in de serie ga kijken, aangezien ik nu meer weet over Celaena en haar verleden. Zelfs als jonge tiener is ze sterk, ze volgt haar eigen weg en gaat geen gevaar uit de weg.

Foto door The Queen of Geek

Ik kan niet zeggen dat dit boek essentieel is voor de hele serie (maar misschien verandert dit nog als ik verder ben met de serie), maar ik vind wel dat het een zeer goede toevoeging is waardoor meer dingen duidelijk worden aan het verhaal. Zeker voor de fans is dit boek een enorme aanrader, aangezien je meteen een box erbij krijgt zodat je hele collectie netjes in de boekenkast kan staan! Sarah J. Maas bewijst met deze proloog dat er nog genoeg te vertellen valt over Celaena en dat al haar avonturen fantastisch zijn om mee te maken! Deze verhalenbundel maakte me alleen maar nog enthousiaster voor De Glazen Troon, dus ik duik snel weer verder in Rijk der Stormen, waarbij ik nu op alles voorbereid ben!

Ik heb dit boek spontaan ontvangen van uitgeverij Boekerij, waar ik erg dankbaar voor ben. In ruil hiervoor heb ik deze recensie geschreven, zonder dat het ontvangen van het boek mijn mening beïnvloedt.