Recensie: Het toernooi van de parfumeurs (De magische apotheek #4)

Vertaling: David Orthel

Illustraties: Claudia Carls

Genre: Middle Grade, Fantasy

Uitgeverij: Van Holkema & Warendorf

Bladzijdes: 270

ISBN: 9789000374250

Lucie krijgt een brief van haar rivaal Elodie de Richemont, waarin ze wordt uitgenodigd voor een Toernooi der Parfumeurs. Lucie weet meteen dat dit geen goed teken is, Elodie probeert op deze manier nieuwe sentifleurs te vinden die ze kan gebruiken voor haar eigen apotheek! Lucie vertrekt met Mats, Leon en de geurmeester Daan om aan het toernooi mee te doen, in de hoop dat Elodie geen andere sentifleurs voor haar karretje spant. Ze zijn allemaal vermomd en kunnen zo incognito aan de slag, maar er wordt veel druk gelegd op Lucie. Zij moet namelijk winnen, anders zijn veel levens van anderen in gevaar…

De magische apotheek is een serie voor jonge fantasy-avonturiers vol bijzondere luchtjes met de meest waanzinnige uitwerkingen. Elk boek ziet er weer prachtig uit, en ook voor deel 4 is daar geen uitzondering voor gemaakt. Lucie weet steeds meer van haar krachten, maar moet ook steeds gevaarlijkere tegenstanders trotseren. Kan ze haar rivaal Elodie te slim af zijn bij dit toernooi? Daar kwam ik maar al te graag achter!

Anna Ruhe schrijft op een heel luchtige (haha) wijze waardoor je heel snel door haar boeken leest. Lucie heeft een moment van rust en kan meer leren over haar sentifleurkrachten door Daan de Bruijn, maar veel tijd heeft ze niet. Elodie organiseert een toernooi, en ze kan niet anders dan daar aan mee doen. En dat allemaal in het geheim, dus de spanning is al snel aanwezig in het verhaal. Wordt ze betrapt, kan ze wel winnen en kan ze haar vrienden ook veilig houden? Het toernooi is spannend opgezet en hier merk je hoe vindingrijk de geurmakers te werk kunnen gaan met alle verschillende luchtjes. Met bepaalde luchtjes kan je jezelf redden van de ondergang, of juist een tegenstander weten te verslaan. Al deze magische werkingen zijn zo fantasierijk en het laat alleen maar zien dat er nog genoeg te ontdekken valt als het om magische luchtjes gaat.

Je merkt ook goed dat Lucie erg groeit in haar rol als sentifleur, aangezien ze nu ook gevoelens van anderen kan opvangen. Dit is zowel een vloek als een zegen, maar daardoor voelen anderen zich ook wat oncomfortabel. Wat nou als je een geheim hebt en Lucie merkt dat? Dan kan je nooit iets voor jezelf houden! Lucie komt erachter dat haar krachten ook een duistere kant hebben, waardoor ze het vrij moeilijk heeft. Ook leer je weer wat nieuwe personages kennen en raakte ik erg onder de indruk van spannende plotwendingen die ik niet zag aankomen. De spanning blijft zich maar opbouwen, na dit deel stoppen met de serie kan is haast onmogelijk!

De boeken zien er ook weer fantastisch uit. Kleine illustraties of juist grote, je geniet er keer op keer van en het maakt het verhaal ook erg speels. Het zijn echt plaatjes voor in je boekenkast, en gelukkig is de inhoud ook mooi! Ik ga in ieder geval snel door met het vijfde deel, want ik kan niet wachten om te weten hoe het verder gaat. De magie is nog lang niet voorbij in De magische apotheek!

Ik heb dit boek mogen ontvangen als recensie-exemplaar in ruil voor een eerlijke recensie, waar ik de uitgeverij zeer dankbaar voor ben.