Recensie: Het Verzet (Project Persefone #2)

Auteur: Michelle Gagnon

Genre: Spanning, Thriller, Young Adult

Uitgeverij: Blossom Books

Bladzijdes: 352

Prijs: 15,95

Koop dit boek via Bol.com

In de samenvatting (schuingedrukte tekst) kunnen spoilers staan als je het eerste deel nog niet hebt gelezen. Benieuwd naar het eerste deel in deze trilogie? Hier kan je mijn recensie lezen. Ik raad je aan de samenvatting over te slaan en verder te lezen na de schuingedrukte tekst als je mijn mening wilt lezen en het eerste deel nog moet lezen.

Nadat Noa ontsnapt aan meneer Mason en zijn handlangers, probeert ze nu samen met Zeke andere tieners te redden die allemaal experimenten moeten ondergaan. Ze wordt geholpen door Peter, die thuis probeert Noa te helpen via zijn computer. De samenwerking verloopt goed, maar er zijn nog steeds problemen. Peter heeft het zwaar, want zijn ex-vriendin Amanda vertoont raar gedrag en de vijand houdt iedereen goed in de gaten…

Het Verzet is het tweede deel in de trilogie van Project Persefone en is een goede opvolger van Het Experiment. Het verhaal heeft een tijdsprong gemaakt, we zijn nu vier maanden verder. De personages hebben in de tussentijd zich sterker gemaakt en Noa heeft een ”puberleger” gevormd van slachtoffers van de verschrikkelijke experimenten. In het eerste deel was ik niet van mijn stoel afgeblazen. Ik vond het boek leuk, maar niet geweldig. Nou, daar is verandering in gekomen! Het Verzet heeft de spanning een tandje hoger gelegd en nu huiverde ik meer van de spanning!

In Het Experiment vond ik het begin en einde wel spannend, maar in Het Verzet zijn er veel meer spannende momenten! Michelle Gagnon heeft veel meer cliffhangers in dit boek gestopt, waardoor het moeilijker is om dit boek weg te leggen. Noa, Zeke en Peter zijn constant wel in gevaar en moeten vechten om te blijven overleven. Er waren meerdere stukken in het boek waar ik bijna hardop wilde zeggen: ”Holy shit!”. Er kwamen flink wat interessante wendingen in dit boek waardoor ik soms stomverbaasd was. Dit boek bevat dat extra stukje spektakel wat ik miste in het eerste deel. Een vooruitgang dus!

De personages waren ook weer goed neergezet. Ik vond de stukjes van Amanda, de ex-vriendin van Peter in het eerste deel maar onnodig, maar in dit deel werd het steeds duidelijker waarom zij ook aan het woord kwam. Ik kreeg steeds meer respect en medelijden voor de personages. Ze maken enorm veel mee en hebben het maar zwaar, maar ze zetten desondanks gewoon door! Het hackergedeelte was wat minder in dit boek, en dat vond ik wel prettig. Er werd veel meer focus gelegd op de actie en het avontuur.

Ik ben heel tevreden over dit boek. Het had wat meer actie dan het eerste deel, de personages hebben meer indruk op me achtergelaten en dat einde… Ja, dat heeft er wel voor gezorgd dat ik dit boek een puntje hoger geef… Wow, ik wil verder lezen! Deel 1 kon ik nog lezen voor ontspanning, maar bij dit boek stond ik wel op het puntje van mijn stoel met samengeknepen billen! Ik ben fan geworden van Project Persefone! En nu snel door met het derde deel in deze trilogie, namelijk Het Vonnis.