Recensie: Hier was ik

Titel: Hier was ik2 Hier was ikGayle Forman

Auteur: Gayle Forman

Genre: Young Adult

Uitgeverij: Uitgeverij Moon

Bladzijdes: 319

Meg en Cody waren vroeger onafscheidelijk. Het waren de beste vriendinnen, maar sinds Meg is gaan studeren spraken de twee meiden elkaar nauwelijks. Cody’s wereld stort haast in als ze hoort dat Meg in een motel zelfmoord heeft gepleegd. De twee vriendinnen vertelden elkaar altijd alles, waarom wist Cody hier niets van? Waarom heeft Meg eigenlijk een einde aan haar leven gemaakt? De ouders van Meg vragen aan Cody of ze de kamer van Meg op de universiteitscampus kan opruimen. Als Cody eenmaal aankomt en de spullen van Meg ziet, komt ze langzamerhand te weten wat er precies is gebeurd met Meg…

Gayle Forman kon ik afgelopen zaterdag spreken bij de Antwerpse Boekenbeurs tijdens een Skypegesprek en het ging vooral over haar nieuwe boek Hier was ik. Ik had al de duologie van If I Stay gelezen en die vond ik erg indrukwekkend. Forman schrijft met veel emotie en weet haar personages heel realistisch over te laten komen. Ik was heel benieuwd naar haar nieuwe boek, een standalone dit keer. Een erg heftig onderwerp wordt besproken in dit boek, namelijk zelfmoord.

De schrijfstijl van Gayle Forman vond ik weer fantastisch. Ze schrijft met gevoel en als lezer neem je met gemak deze gevoelens over. Het was wel even anders dan haar vorige boeken, ik had verwacht dat ik veel flashbacks zou krijgen over de vriendschap tussen Meg en Cody, maar dit gebeurde dus niet. Je leest over de zoektocht van Cody naar de reden van de zelfmoord van Meg. Cody keek altijd ontzettend op tegen Meg. Meg zou later vast beroemd worden en het helemaal gaan maken, waarom stopte ze dan met leven? Wat heeft ervoor gezorgd dat ze er een einde aan maakte? Waarom vertelde ze Cody hier niks over? Cody zit vol vragen, verdriet, woede en angst. Wil ze wel de antwoorden weten? Als lezer wil je ook graag weten wat er precies is gebeurd, waardoor bepaalde stukken dan ook een schok voor je zullen zijn. Zelfmoord is een heftig onderwerp, maar Gayle Forman weet hier erg goed mee om te gaan.

De personages voelden ook heel tastbaar en ik heb Cody echt in mijn hart gesloten. Het is een hele lieve meid die is opgegroeid in wat nare omstandigheden. Ze heeft haar vader nooit gezien en hij neemt ook geen contact op met haar moeder, maar als kind had ze veel steun bij de familie van Meg. Cody verdient maar al te vaak een dikke knuffel, ze heeft het soms zwaar te verduren maar de manier waarop ze overal mee omgaat vond ik soms heel indrukwekkend. Ben McCallister, een gitarist die Meg goed de maanden voor haar zelfmoord, vond ik eerst een vreselijke jongen maar ook hij wist sympathie te wekken bij mij. Gayle Forman weet haar personages veel vorm te geven waardoor je bepaalde personages telkens op een andere manier bekijkt.

Mijn mening was tijdens het lezen best vaak verdeeld. Ik hoopte echt op een tranendal tijdens het einde of een hartverwarmend slot, maar halverwege het verhaal wist ik soms niet of het boek mijn verwachtingen waar zou maken. Het einde gaf mij ook gemengde gevoelens. Bepaalde stukken aan het boek waren voor mij nog lang niet afgesloten en een confrontatie vond ik erg onbevredigend. Wel heeft Forman mijn hart toch wat gebroken aan het einde, helemaal met de noot van de auteur. Ik twijfelde dus ook vaak of ik het boek nou een simpele 6 of juist een hoogstaande 8 moest geven, maar ik heb gekozen voor het laatste. Gayle Forman wist niet helemaal mijn verwachtingen waar te maken doordat ik een andere voorstelling had van het boek, maar deze versie vond juist heftig maar heel puur. Het laat zien dat zelfs mensen die je heel goed kent zich heel slecht kunnen voelen en dat je altijd dierbaren moet laten weten hoeveel je om ze geeft. Gayle Forman, je bent een topschrijfster!