Recensie: Hush Hush (Hush Hush #1)

Titel: Hush Hush (Hush Hush #1)

Auteur: Becca Fitzpatrick

Genre: Romantiek, Fantasy, Young Adult

Uitgeverij: Moon

Bladzijdes: 384

Cijfer: 3/10

Nora Grey is een verstandig en gesloten meisje die tijdens biologieles naast Patch komt te zitten, een redelijk stoere en gevaarlijke jongen. Patch weet veel over haar leven en hoe Nora het ook wendt of keert, Patch heeft een aantrekkingskracht. Nora had veel liever met haar beste vriendin Vee gewerkt aan biologie, maar Patch weet haar zo te intrigeren dat er bijzondere dingen gebeuren, waarbij het gevaar dichtbij is…

Uitgeverij Moon had de Hush Hush serie al eens uitgegeven, maar nu besloten ze de boeken opnieuw uit te gaan brengen met de originele covers en titels. Een goede keuze naar mijn idee, want de boeken zien er nu veel beter uit! Ik wilde graag eens kijken of Hush Hush ook wat kan zijn voor het mannelijk leespubliek. Ik heb er wel een aantal goede verhalen over gehoord, maar er zijn ook mensen die totaal niet fan zijn van deze serie. Waar ik bij hoor? De tweede groep.

In Hush Hush lees je een romantisch verhaal, maar wel een verknipt raar romantisch verhaal. In plaats van een romantische en lieve jongen waar vrouwelijke YA-personages mee te maken krijgen, is Patch een vreemde gemene stalker die alles van Nora weet en haar op meerdere plekken achtervolgt. Hij bedreigt haar als het ware, weet op een bepaalde manier haar geest binnen te dringen en is daarbij de grootste klootzak ooit. Waarom wordt deze jongen toch door zo veel vrouwelijke lezers leuk gevonden? Waarom valt Nora op hem? Hij heeft donker haar, is een lange gespierde dude en heeft daarbij de meest verschrikkelijke persoonlijkheid van de wereld (Patch en ik zouden aartsvijanden worden, we zijn als het ware tegenpolen), maar dan alsnog is hij geliefd bij Nora en vele lezers? Bullshit.

Naast dat ik walgde van Patch, vond ik Nora ook vaak een behoorlijk domme muts. Ze was vaak naïef, maakte te snel conclusies en dacht op bepaalde momenten totaal niet na. Om nog maar te zwijgen over de biologielessen, sinds wanneer wordt seksuele voorlichting op zo’n creepy en achterlijke manier gegeven aan scholieren? Vele stukken klopten van geen kanten en het stoorfactor was bij mij erg groot.

Wat wel goed was aan dit boek? De schrijfstijl was ontzettend vlot. Ik vloog echt door dit boek heen en het concept van gevallen engelen had ook een frisse insteek. Fitzpatrick weet op zo’n manier te schrijven, dat je met gemak nog een hoofdstukje extra leest. Daarbij wist het boek mij op het einde flink te verrassen, dus dat kan ik Becca Fitzpatrick wel nageven. Zeker door het einde ben ik nieuwsgierig naar het tweede deel, want hoe gaat Fitzpatrick ervoor zorgen dat deze serie uit vier delen gaat bestaan? Wat moet er allemaal nog gaan gebeuren? Uit nieuwsgierigheid ga ik beginnen met deel 2, maar als deze mij ook teveel stoort, laat ik deze serie met gemak liggen.