Recensie: I hate myselfie

Genre: Humor, Autobiografie

Uitgeverij: Keywords Press

Bladzijdes: 228

ISBN: 9781476791548

Prijs: 9,49

Waardering: 9/10

Shane Dawson is een bekende YouTuber met miljoenen abonnees op zijn YouTube-kanalen. In 2008 begon hij met het maken van filmpjes, nu heeft hij zelfs een film gemaakt en is hij altijd bezig aan grote filmprojecten. Dit boek heeft achttien verhalen die Shane je vertelt over zijn verleden, zoals over zijn overgewicht op de middelbare, familie, vrienden, liefde en meer.

Shane Dawson is de afgelopen tijd één van mijn favoriete YouTubers geworden. Hij is hilarisch, zijn filmprojecten zijn erg professioneel en de vrienden die hij heeft zijn ook heel grappig. Door zijn video’s weet ik dat Shane een heel verleden heeft, dat op sommige punten niet al te positief is. Ik was dus heel benieuwd naar zijn boek, want ik wilde er wel de verhalen achter weten! Eline had dit boek in bezit en ik mocht hem van haar lenen, maar ik zet dit boek wel op mijn verlanglijstje, want ik vond hem erg goed!

De schrijfstijl van Shane is net zoals zijn praatstijl (is dat een woord?). Als je Shane vaak hebt gezien in zijn filmpjes, merk je dat hij net zo schrijft als hij spreekt. Zijn verhalen zaten vaak met grappen, bijdehante opmerkingen, soms wat uitspraken die net niet door de bocht kunnen en meer. Ik vond het boek heel vlot lezen en ik wilde na een hoofdstuk toch nog eentje lezen omdat het zo lekker las. Ook heeft Shane fanart gebruikt voor het begin van elk hoofdstuk, waarbij hij de maker in de spotlight zet, echt heel leuk!

De verhalen van Shane zijn erg gevarieerd en zijn best persoonlijk. Er zijn droevige verhalen over zijn slechte zelfbeeld toen hij veel overgewicht had, grappige verhalen over zijn schoolmusical of zijn internetfame, maar ook het verhaal over zijn eerste zoen (die best wel hard binnenkwam als je nagaat dat Shane nu single is…). Ik vond het erg mooi dat hij zijn harde leventje vroeger ook te mengen met positieve en hilarische momenten uit zijn verleden, zodat sommige onderwerpen niet al te somber waren.

Na dit boek weet je al wat meer over Shane en kijk je steeds meer op tegen hem. Hij laat zien dat je zelfs met een slechte start in je leven je nog heel ver kan komen. Een nare middelbare schoolperiode? Uiteindelijk valt het best mee. Enorm veel overgewicht? Daar kan je wat aan doen als je er je best voor doet. De grote ongemakkelijkheid op het gebied van liefde? Zelfs dat komt op zijn pootjes terecht. Boeken geschreven door YouTubers bevallen mij steeds meer, dus zijn nieuwe boek It’s get worse wil ik ook heel graag lezen!