Recensie: Isa’s droom

Titel: Isa’s droomOpmaak 1

Auteur: Marco Kunst

Genre: Young Adult

Uitgeverij: Lemniscaat

Bladzijdes: 302

Prijs: 16,95

Isa is van plan om beroemd te worden. Ze doet mee aan een talentenjacht en doet auditie onder haar artiestennaam Alysha, de persoon die ze graag wil zijn. Ze wordt afgewezen tijdens de auditie en haar wereld stort in. Ze neemt een overdosis aan pillen en komt in een coma terecht. Ze wordt wakker in Binnenland, het land van haar innerlijk. Deze wereld is een reflectie van de psyche van Isa en deze magische wereld staat op instorten omdat Alysha, het droombeeld van Isa, de wereld van Isa ten onder wil laten gaan. Isa moet tegen haar droombeeld strijden, samen met een nagedachtenis van haar overleden broer Seb en een zevenjarige versie van haarzelf.

Het is altijd fijn als een uitgeverij onverwacht een pakketje naar je opstuurt, helemaal als je het boek de week ervoor nog in de boekhandel zag liggen en aan je nog-te-lezen-lijstje toevoegde. In de boekhandel leek dit boek me best tof en daardoor was ik erg enthousiast toen uitgeverij Lemniscaat dit boek naar mij opstuurde, waar ik ze erg dankbaar voor ben! Ik was heel benieuwd hoe het zou zijn om te lezen over een land die het innerlijk van iemand is en snel dook ik in dit boek.

Ik kon al snel zeggen dat dit een enorm origineel verhaal is, ik kon het gewoon niet vergelijken met andere boeken, het is echt uniek in zijn soort. Ik had nog nooit gelezen over een wereld die gebaseerd is op het innerlijk van iemand. Elke gebeurtenis in het verhaal vond ik bijzonder, vreemd en interessant tegelijkertijd. Marco Kunst weet een eigen concept te maken en hij laat je verbazen met de wereld van Binnenland. Net als Isa weet je weinig over deze magische wereld en ontdek je samen met haar Binnenland. In het begin komt het apart over en wist ik de logica er niet echt in te zien, maar beetje bij beetje beginnen steeds meer dingen duidelijk te worden. Man, wat zou ik graag eens in mijn eigen Binnenland bekijken en zien hoe het daar aan toe gaat! Dit boek geeft je echt stof tot nadenken en laat een compleet andere kijk zien op iemands innerlijk.

De schrijfstijl van Marco Kunst was divers, maar af en toe wist het me niet te raken. Hij weet goed vorm te geven aan personages en weet iedereen zijn of haar eigen stem te geven, maar vaak kwam ik er niet helemaal vlot doorheen. Ik had vaak de neiging om het boek even weg te leggen, wat natuurlijk geen goed teken is. Gelukkig wist het boek mij richting het einde wel te pakken en merkte ik hoe mooi dit verhaal werd afgesloten. Je kan achteraf een mooie boodschap uit het boek halen en dit maakt mijn oordeel daardoor zeker positiever.

Isa’s droom is flinke originele kost en diepzinnig is dit boek zeker. Dit boek heeft een heerlijk psychologisch randje en is een grote ontdekking om te lezen! Jammer genoeg wist de schrijfstijl van Kunst mij niet compleet in zijn greep te houden, maar dat maakt hij weer goed met een bijzonder verhaal en personages die je nog nooit eerder tegen bent gekomen. Marco Kunst heeft met Isa’s droom een flink kunstwerk geschapen!