Recensie: Jonas Dubelaar #1 Grezhel, het horloge en de man op de draak

12391347_1197207176962807_4940275661496963014_nTitel: Jonas Dubelaar #1 Grezhel, het horloge en de man op de draak

Auteur: Annemiek Steur

Genre: Fantasy

Bladzijdes: 286

Prijs: 19,95

Jonas is elf jaar oud en vindt op de zolder een bijzonder horloge. Jonas wil veel meer weten over dit horloge en wanneer hij het op een avond opent, komt hij terecht in een magische wereld, waarin hij is uitverkoren om het rijk van Sjen’na te redden. Hij leert een wereld kennen vol magie, draken en meer.

Ik kreeg een poosje geleden een berichtje van Annemiek Steur, een jonge schrijfster die al flink bezig is met het schrijven van haar fantasyserie. Aangezien het eerste deel van haar serie Jonas Dubelaar in een nieuwe uitgave wordt uitgegeven (een hardcover met een ontzettend mooie opmaak!), wilde ze graag een recensent die het boek wat onder de aandacht kon brengen. Een fantasyboek recenseren van een magische wereld past uiteraard in mijn straatje, dus ik begon snel met het lezen van dit eerste deel van Jonas Dubelaar.

Jonas Dubelaar is een ideale serie als je als jonge lezer je wilt gaan verdiepen in het fantasygenre. Jonas is nog een jongen, dus alles wordt erg jeugdig verteld, je krijgt echt het idee dat je leest vanuit het perspectief van een elfjarige. Het is een nieuwsgierige en dappere jongen, het is een sympathiek personage waarmee je wat magische avonturen beleeft. Het is ontzettend knap dat Annemiek op zo’n jonge leeftijd al is begonnen met schrijven en gelukkig ben je na dit deel nog niet klaar, uiteindelijk zullen er elf delen van dit verhaal uitkomen!

De wereld die Annemiek Steur heeft geschapen vond ik ontzettend mooi beschreven. De gebouwen, de hele wereld, de personages, alles wordt beeldend en uitgebreid beschreven. Er is zelfs een hele taal bedacht die ook wordt uitgelegd, Annemiek heeft veel tijd besteedt aan de hele worldbuilding! Ik vond alle magische elementen, wonderbaarlijke landschappen en veelzijdige personages erg fijn en ik zou zo eens een bezoekje willen brengen aan deze wereld.

Wat minpuntjes zijn ook wel te vinden in dit verhaal. Soms lekt het verhaal wat aan originaliteit. Jonge lezers zullen hier waarschijnlijk weinig last van hebben, maar ik zag soms nog dingen terug van boeken die ik eerder heb gelezen. Daarbij kunnen alle moeilijke namen van personages soms in de weg staan. Je moet goed kunnen onthouden wie wie is, want als je het een tijdje niet hebt gelezen raak je snel verward door alle ingewikkelde namen. Hier en daar is ook nog een spel- of taalfout te vinden omdat het in eigen beheer is uitgegeven, maar gelukkig is dit niet ontzettend vaak te zien.

Jonas Dubelaar had mij op positieve wijze verrast. De schrijfstijl is vlot, de magische wereld is mooi beschreven en hoewel het eerste deel vooral een introductie geeft op de hele wereld van Sjen’na, heb ik zeker genoten tijdens het lezen van dit boek. Op 28 januari komt de hardcover-editie uit en als je voor die tijd een mailtje stuurt naar annemiek@jonasdubelaar.com voor die datum maak je ook kans op een speciale goodiebag van Jonas Dubelaar! Ik zeg doen, want zo’n mooie hardcover wil je sowieso zien stralen in je boekenkast! Ik ben benieuwd naar de rest van deze fantasyserie, waarbij we flink opgroeien met Jonas en zo een episch avontuur tegemoet gaan!