Recensie: Kapot

Titel: Kapot12 Kapot Carry Slee

Auteur: Carry Slee

Genre: Jeugd

Uitgeverij: Overamstel

Bladzijdes: 271

Prijs: 14,99

De veertienjarige Julia en haar vijftienjarige broer Thijs spelen samen in een succesvolle band, worden verliefd en hebben veel goede vrienden. Jammer genoeg zijn er wat problemen thuis. De ouders van Julia en Thijs hebben vaak ruzie en hun hechte familie dreigt uit elkaar te vallen. Wat moeten Julia en Thijs doen nu beide ouders zich tegen elkaar keren en de kinderen voor zichzelf willen winnen?

Na tien jaar heeft Carry Slee eindelijk weer een boek geschreven. Vroeger was ik helemaal weg van het boek Spijt en Afblijven en las ik veel boeken van haar. Nu heeft ze Kapot geschreven en ik was heel benieuwd of Carry Slee de gave nog had om mij te doen overdonderen door haar geweldige verhalen. Ik wil hierbij Overamstel bedanken voor het geven van een recensie-exemplaar in ruil voor een eerlijke recensie.

Kapot is echt een boek waarbij je nostalgische gevoelens krijgt als je vroeger ook al de boeken van Carry Slee las. Het is weer precies zoals haar vorige boeken! Het heeft verliefde pubers, een probleem, een zwaar onderwerp, dit is een echt Carry Slee boek! Voor jonge lezers is het echt een genot om te lezen. Carry Slee schrijft net zoals haar vorige boeken weer vlot, met wat humor en de juiste hoeveelheid drama.

Het zware onderwerp in dit boek is een scheiding en twee boze ouders die elkaar het leven zuur willen maken. Julia en Thijs worden daarom erg onzeker. Beide ouders willen de kinderen graag bij hen thuis hebben en proberen de kinderen aan hun kant te trekken. Ze worstelen echt met hun gevoel en de hechte band tussen broer en zus en de muziek die ze samen maken kan kapot gaan door deze ontwikkeling. Als lezer wil je graag weten hoe het afloopt met Julia en Thijs en je moet het boek gewoon van jezelf uitlezen!

Als wat oudere lezer merk je al wel de onlogische dingen in het verhaal en kan je je toch aan bepaalde dingen ergeren. Twee pubers van veertien en vijftien die al veel optredens krijgen met hun beginnende band? Dat lijkt me sterk. De beste vriendin van Julia is ook smoorverliefd op Thijs en Julia hoopt dat de twee bij elkaar zullen komen, dat lijkt me ook vrij onrealistisch aangezien je als broer en zus elkaar echt niet wil laten koppelen met een beste vriend(in) (ik heb een klein zusje dus ik kan het weten). Een paar gebeurtenissen in het verhaal vond ik voorspelbaar, maar dat komt misschien ook omdat ik het op wat oudere leeftijd lees. Het gedrag van de meeste personages vond ik vaak ongepast, kinderachtig en vervelend. Het einde had van mij ook beter gemogen, er zijn nog veel losse eindjes en het was voor mij niet helemaal bevredigend. Deze punten vielen voor mij erg op, maar jongere lezers zullen zich hier vast niet aan storen.

Kapot, het nieuwe boek van Carry Slee (waar je hier meer over kan lezen). Als de wat oudere YA-lezer is het verhaal niet al te sterk, maar je kan wel weer genieten van de Carry Slee-sfeer. Een heerlijk 12+ boek waar je met gemak doorheen leest! Benieuwd hoe het afloopt met Julia en Thijs? Lees dan snel Kapot!