Recensie: Knipoog

Auteur: Rob Harrell

Vertaling: Esther Ottens

Genre: Contemporary, Middle Grade

Bladzijdes: 334

ISBN: 9789000360260

Prijs: 17,99

Ross is sinds de zomer een erg opvallende verschijning op school, en dat terwijl hij niet zou willen opvallen. Hij heeft namelijk kanker en na zijn diagnose moet hij veel zalf op zijn oog smeren en een grote hoed dragen, waardoor hij vaak wordt nagewezen door andere scholieren op school. Hij wordt gek van deze aandacht en de treiterijen, maar ontdekt ook oude en nieuwe vriendschappen die hem verder op weg kunnen helpen.

Naast alle young adult boeken die ik lees, vind ik het maar al te fijn om middle grade verhalen op te pakken. Hoewel ze voor een iets jongere doelgroep zijn, zijn het vaak verhalen die ook voor de oude lezers heel mooi kunnen zijn. Zo was ik al snel nieuwsgierig naar Knipoog, waarin je een jongen volgt die kanker bij zijn oog heeft. Gebaseerd op de ervaringen van de auteur, dus een erg realistische setting. Is deze middle grade ook een pareltje?

Via een hele pakkende, komische, oprechte en gevoelige schrijfstijl leer je over het leven van Ross. Hij heeft kanker bij zijn oog en vindt het verschrikkelijk dat zijn hele leven overhoop wordt gegooid. Hij ziet er nu anders uit, zijn klasgenoten kijken op een andere manier naar hem en een hele goede vriend van hem laat haast niks meer van hem weten. Je merkt dat Ross het zwaar heeft, want naast zijn ziekte heeft hij nog veel dingen waarmee hij worstelt. Zijn moeder is toen hij klein was overleden en als snel merkt Ross dat klasgenoten hem belachelijk maken. Hij krijgt een hoop op zijn bord en is vaak gefrustreerd, maar als lezer begrijp je hem volkomen en wens je hem het allerbeste toe. Je leeft zo met hem mee en ziet dat Ross zo veel dapperder is dan hij denkt.

Ross is dus een fantastisch personage, maar ik heb ook enorm moeten lachen om zijn vrienden en kennissen. Ik heb vaak genoeg moeten lachen om opmerkingen van personages en de passies die Ross heeft zijn heel sprekend. Zo houdt Ross van comics en maakt hij ook een strip van een superheldvarken waar je ook echte strips in het boek van ziet! Dit maakt het boek heel jeugdig en nog grappiger dan voorheen, en dat terwijl er ook momenten zijn waarop je met tranen in je ogen het boek leest. De opbloeiende passie voor muziek die Ross heeft is ook erg aanstekelijk en het is ontroerend om te zien dat hem dit veel steun geeft, samen met al zijn vrienden die hem aan het lachen kunnen maken. Daarbij is door de herinneringen van de auteur de medische kant erg goed omschreven en voelt het verhaal erg realistisch aan.

Knipoog is een fantastisch verhaal over een jongen die het niet al te makkelijk heeft, maar het behulp van zijn passies en vrienden heel ver kan komen. Je leest het boek met een lach en een traan en raakt gehecht aan alle mooie personages die je in dit boek kan vinden. Wat mij betreft een aanrader voor alle middle grade liefhebbers die willen meemaken dat er na regen altijd zonneschijn is.