Recensie: Koningin van de schaduw (De glazen troon #4)

Vertaling: Gerdien Beelen, Anne-Marieke Buijs, Willeke Lempens

Uitgeverij: Boekerij

Bladzijdes: 637

ISBN: 9789022580271

Prijs: 22,99

Let op: er zijn spoilers te vinden in het schuingedrukte stuk mocht je de eerste drie delen nog niet hebben gelezen!

Celaena heeft haar oorsprong geaccepteerd: ze is Aelin Galathynius, de prinses van Terrasen die koningin kan worden. Om haar koninkrijk op te richten moet ze er wel een vernietigen, want Adarlan wordt nog steeds geregeerd door een kwaadaardige koning die magie de kop in drukt. Aelin gaat op pad om haar neef Aedion in veiligheid te brengen, maar ze wil ook kroonprins Dorian redden van de gevangenis waar hij momenteel in zit.

De Glazen Troon-serie is de favoriete boekenserie van mijn fangirl. Ik had alleen de eerste twee delen jaren geleden gelezen (toen ze nog uitkwamen in de oude covers), maar ik had niet verder gelezen. Ze vertelde zo veel over haar geliefde boekenserie dat ik werd overgehaald om de rest van de serie te lezen. Een goede keuze, want de boeken in deze serie worden beter en beter! Aangezien er binnenkort een nieuw deel uitkomt van Hof van Doorns en Rozen, leek het me een goed moment om een van Sarahs boeken te bespreken.

Sarah J. Maas groeit echt in haar manier van schrijven door de boeken heen. Ze voegt steeds meer details toe aan de personages en ze worden steeds levendiger. Ook de worldbuilding is erg sterk neergezet, zeker omdat je leest vanuit verschillende perspectieven. De wereld breidt zich ook steeds uit en Sarah J. Maas zorgt ervoor dat dit deel vol actie zit. Het vorige deel was voornamelijk gericht op personageontwikkeling van Celaena/Aelin, nu is ze sterk en gaat ze belangrijke en gevaarlijke missies verrichten. Na een spannend stuk krijg je wat meer te weten van bepaalde personages, een hele mooie afwisseling!

De vele personages weten me constant te intrigeren. Aelin is zo gegroeid in het vorige deel en nu is ze een nog sterkere powervrouw. Haar band met Rowan is heel oprecht, wat veel mogelijkheden biedt voor de volgende delen. Ook ben ik weg van Manon. Ze is een kwaadaardige heks, maar wel met een goed hart! Ik had dit deel veel medelijden met Dorian, die echt een hel doorstaat. Sarah J. Maas weet de dynamiek tussen personages heel realistisch te maken en beetje bij beetje op te bouwen, waardoor ik niet kan wachten op het volgende deel.

Ik las telkens twee of drie hoofdstukken per dag in het begin, maar richting het einde kon ik het boek gewoon niet neerleggen. Er is een legendarisch en episch slot waar ik zeer van heb genoten, Sarah J. Maas weet er wel een spektakel van te maken! Ik ben zo benieuwd naar de rest van de serie, want er gaat waarschijnlijk nog een hoop narigheid gebeuren… Nog even en dit wordt ook mijn favoriete boekenserie!

Beoordeling: 10/10