Auteur: Erna Barth

Genre: Spanning, Young Adult

Uitgeverij: Clavis Books

Bladzijdes: 141

ISBN: 9789044834765

Prijs: 14,95

Lef wordt wakker in een ziekenhuis, terwijl hij lijdt aan geheugenverlies. Hij weet niet meer wie hij is en hoe hij hier terecht is gekomen. Waarom is hij in het ziekenhuis belandt, wie is die dokter, en is de moeder die bij hem op bezoek kwam wel zijn echte moeder? Lef ontsnapt aan het ziekenhuis en gaat op zoek naar antwoorden. In de buurt leert hij Ilse kennen, een meisje die op zoek is naar haar vriendin. Zou het ziekenhuis toch de antwoorden kunnen geven op hun vragen?

Toen ik de aanbiedingsbrochure doorbladerde van uitgeverij Clavis, leek Lef me een spannend boek om tussendoor te lezen. Het boek is voor 14+ en is een vrij dun boekje, dus ideaal om even in een middagje te lezen. Het is een boek met een begin vol vragen, zullen deze allemaal beantwoord worden?

Lef is een boek met een lekkere vaart en een goede dosis aan actie. De jongen ontsnapt als snel aan het ziekenhuis en ziet meteen dat er iets niet in de haak is. Hij vlucht en komt een bondgenoot tegen en samen keren ze terug naar het ziekenhuis om te kijken wat er aan de hand is. Ze gaan gewoon de confrontatie aan! Ze trotseren de gevaren van het ziekenhuis en gaan op zoek naar antwoorden. Wat doet dit ziekenhuis met hun patiënten, waarom weet Lef niks meer van zijn verleden en is de vriendin van Ilse er ook te vinden? Al snel lees je over een spannend avontuur in het ziekenhuis. Lef en Ilse willen vele dossiers bekijken zodat ze weten wat er aan de hand is, maar gevaar is om elke hoek te vinden. Je krijgt haast geen rust, want Erna Barth zorgt er voor dat je bij elk hoofdstuk weer vol adrenaline zit.

Het ziekenhuis is behoorlijk luguber, helemaal als je weet wat er precies gaande is. Dit ga ik natuurlijk niet verklappen, maar moet je zelf mee gaan maken. De onthulling in dit boek zijn vrij schokkend, maar ik moet wel zeggen dat dit boek iets langer had gemogen om bepaalde aspecten uit te werken. De motieven achter bepaalde personages was naar mijn idee nog niet helemaal duidelijk, ze waren redelijk vlak. Dit boek had wat weg van Boy 7 (aangezien beide personages niks meer weten over het verleden), maar hier was de uitwerking minder sterk. Desalniettemin is het een prima boek voor jongeren die niet zo van het lezen zijn, maar door korte en spannende verhalen zoals deze toch zullen genieten van lezen.

Lef is een kort verhaal vol actie. De personages zijn misschien wat vlak en de uitwerking kon iets groter, maar over het algemeen heb ik genoten van dit verhaal. Ik had hem ook binnen een avondje uit! Het boek leest vlot weg en er is een constante spanning, waardoor je telkens geboeid blijft naar de afloop van het verhaal. Zeker aan te raden voor de wat jongere YA-lezers die met korte en spannende verhalen hun liefde voor lezen willen vergroten.

Ik heb dit boek mogen ontvangen als recensie-exemplaar, in ruil voor een eerlijke recensie en promotie op social media, waar ik de uitgeverij erg dankbaar voor ben.