Recensie: Liefde van A tot Z

Auteur: S.K. Ali

Vertaling: Gerdien Beelen

Genre: Romantiek, Contemporary, Young Adult

Bladzijdes: 351

ISBN: 9789000374564

Prijs: 17,99

Zayneb is onterecht geschorst door haar islamofobische docent, wat haar erg boos maakt. Ze vertrekt eerder naar haar tante in Doha, Qatar, zodat ze tijdens haar schorsing en vakantie uit kan rusten. Op de heenweg ontmoet ze Adam, een jongen met multiple sclerose, de ziekte waar zijn moeder aan is overleden. Hij gaat naar Doha om zijn familie te bezoeken, maar probeert zijn diagnose geheim te houden voor zijn vader en zusje, net zoals het feit dat hij is gestopt met zijn studie. De twee voelen een bepaalde aantrekkingskracht voor elkaar, en het toeval zorgt ervoor dat ze elkaar kunnen leren kennen in Doha, waar veel wonderen en rariteiten gebeuren.

Liefde van A tot Z is een boek waar ik al een lange tijd naar uitkeek. De auteur is zelf islamitisch en haar boek leek me erg divers, zeker omdat meerdere nationaliteiten naar voren komen en een van de hoofdpersonen een aandoening heeft waar ik weinig over heb gelezen. Nu heeft Samya Hafsaoui de vertaling ook gesteund wat betreft inclusiviteit, zo fijn dat de uitgeverij hier extra op let! Toen ik het boek eenmaal in bezit had, begon ik er ook zo snel mogelijk aan. Wist dit boek te voldoen aan mijn verwachtingen?

Ik wil beginnen met deze recensie met een herinnering aan mijn middelbare school. Tijdens godsdienst/levensbeschouwing werd de islam behandeld, en waren er meerdere uitspraken van leerlingen met de opmerking dat dat cultuur in landen waar de islam de voornaamste godsdienst is niet goed is, zoals het feit dat vrouwen er (volgens de desbetreffende leerlingen) slecht worden behandeld en worden onderdrukt. Veel mensen in mijn klas vonden de westerse cultuur de ideale standaard, en hoopten dat onze invloeden worden toegepast bij islamitische mensen. Op dat moment had de hele klas eigenlijk dit boek moeten lezen, omdat het zo heel goed laat zien hoe verkeerd het is om je eigen cultuur te plaatsen boven een andere cultuur. Zayneb heeft een haatdragende leraar die veel kritiek heeft op de islam, waarbij je het onrecht voelt en de pijn die Zayneb heeft bij racistische mensen. Dit boek had echt een eyeopener kunnen zijn voor mijn klas, dus ik vind het heel belangrijk dat dit boek er nu is. S.K. Ali vertelt over haar godsdienst op een hele prettige manier en ik kreeg (als westerling) veel begrip voor de cultuur van Zayneb en Adam. Dit boek gaf me echt veel inzichten op het gebied van racisme en cultuur, waardoor dit boek naar mijn idee een must-read is op basis van dit gegeven.

De boodschappen en de diversiteit in dit verhaal zijn dus zo sterk als een huis, maar de schrijfstijl is ook erg fijn. Ik had gepland om dit boek binnen vijf dagen uit te lezen, maar ik zat zo in het verhaal dat ik het boek binnen twee dagen uit had. Adam en Zayneb zijn twee realistische pubers waar je vanaf het begin een connectie mee hebt, en dit verhaal deed me erg denken aan de boeken van Nicola Yoon en John Green. De personages hebben allemaal hun unieke trekjes, wat resulteert in een lijst vol mooie wonderen en rariteiten. De personages zijn oprecht, hebben een hart van goud en doordat ze op vakantie zijn, pak je nog het vakantiegevoel mee. De band die Adam heeft met zijn vader, zusje en overleden moeder is heel ontroerend en de steun die de personages bij elkaar vinden is hartverwarmend.

Liefde van A tot Z is een van mijn favoriete boeken van 2020. Het boek geeft je nieuwe inzichten en is daardoor heel leerzaam voor jong en oud, maar daarbij is de schrijfstijl uitstekend en zijn de personages heel aangrijpend. Dit is zo’n boek dat de wereld een stukje mooier kan maken als iedereen het zou lezen, want het zorgt voor meer begrip voor elkaar. Dit boekt kan echt een wereld van verschil maken, dus ren naar je boekhandel en haal dit pareltje in huis!

Ik heb dit boek mogen ontvangen in ruil voor een eerlijke recensie en promotie op social media, waar ik de uitgeverij erg dankbaar voor ben.