Recensie: Lost Boy

Auteur: Christina Henry

Genre: Fantasy, Sprookje, Horror

Uitgeverij: Titan Books

Bladzijdes: 319

ISBN: 9781785655685

Prijs: 7,99

Peter Pan is een jongen die jongens naar zijn eiland haalt. Zo is Jamie naar Neverland gehaald en speelt hij al jaren met Peter. Peter belooft de jongens die hij naar Neverland haalt dat ze voor altijd gelukkig en jong zullen zijn. Maar Peter is niet zo lief als het lijkt. Neverland is gevaarlijk, kan Jamie Peter tot rust brengen, of zal Jamie langzamerhand ouder worden?

Mijn fangirl is een groot fan van Christina Henry, een schrijver die voornamelijk hertellingen schrijft met een horrortintje. Zo is Lost Boy een soort proloog op Peter Pan. Aangezien ik Christina deze zondag ga zien tijdens YALC, wilde ik graag dit boek lezen voordat ik haar zou ontmoeten. Zo gezegd, zo gedaan!

Lost Boy is een briljant proloog op Peter Pan. Het is een boek waardoor je heel anders gaat kijken naar Peter en Neverland. In dit verhaal is Neverland helemaal niet zo leuk als verwacht. Peter is nog maar een jongen, maar heeft daardoor ook weinig wijsheid. Hij wil gewoon spelen met de jongens die hij haalt uit The Other Place, maar dit kan erg bloederig worden… Het maakt Peter niet uit of hij jongens verliest, aangezien hij wel nieuwe leden van Neverland kan krijgen. Jamie leert langzamerhand in te zien dat Peter helemaal niet zo goed is, maar hoe kan hij Peter stoppen? Dit verhaal is behoorlijk creepy en ik kreeg vaak de rillingen op mijn rug.

Het mooie aan dit boek is, is dat het verhaal zo goed is uitgewerkt. Bepaalde stukken uit Peter Pan zijn door dit boek zo duidelijk geworden. Peter is nu juist de schurk van het verhaal! Zeker op het einde komen alle losse eindjes bij elkaar en sluit het naadloos aan bij het originele verhaal. Ik kan gewoon niet meer normaal kijken naar Peter Pan, wetende dat Lost Boy een plausibel achtergrondverhaal is voor bepaalde personages… Dit boek maakt Neverland zo creepy. Je krijgt ontzettend veel medelijden met Jamie, aangezien hij een verstandige jongen is die ook veel om de andere jongens geeft.

Lost Boy is een geniaal proloog op Peter Pan. Het verhaal is goed uitgewerkt, de spanning wordt mooi opgebouwd en het einde zorgt ervoor dat je nooit meer hetzelfde kijkt naar Peter Pan. De setting is heel goed neergezet en voegt zo veel extra lagen aan Neverland, waar je als sprookjes- en horrorliefhebber enorm van kan genieten. Ik wil in ieder geval meer boeken van Christina gaan lezen, want dit bevalt me wel!