Recensie: Luna (Gozert #2)

Illustraties: Linde Faas

Genre: Middle Grade, Contemporary

Uitgeverij: Lemniscaat

Bladzijdes: 264

ISBN: 9789047712503

Prijs: 15,99

Luna zit al een lange tijd in Huis Hoopvol, of zoals zij het noemt: Huis Hopeloos. Haar ouders hebben haar naartoe gestuurd door de stemmen in haar hoofd en haar tics, maar gelukkig heeft ze nu vrienden waar ze bij terecht kan. In de weekenden kan ze naar haar goede vriend Ties en zijn denkbeeldige vriend Gozert, waar ze veel leuke avonturen hebben. Bij hen hoort ze nauwelijks stemmen, maar daar komt verandering in wanneer haar moeder haar uit Huis Hoopvol haalt. Ze neemt Luna mee naar een vakantiehuisje op de camping van Luna’s vader, in de hoop meer tijd door te brengen met haar dochter. Luna vindt het verschrikkelijk dat haar moeder denkt dat ze gek is, dus ze gaat samen met Gozert op avontuur op de camping. Daar ontmoet ze een bijzonder gezin, die wellicht Luna kunnen helpen met de stemmen in haar hoofd. Kan Luna haar familie ervan overtuigen dat ze niet gek is?

Gozert is een waanzinnig mooi verhaal over Ties en zijn denkbeeldige vriend Gozert, een verhaal vol humor en een hoop ontroerende momenten. Ties komt in een huis te zitten vol andere kinderen die mentale problemen hebben, zoals de verlegen Luna. Luna en Ties worden uiteindelijk goede vrienden en Luna mag achteraf in de weekenden bij Ties logeren. Voor haar is dat fantastisch, maar dit blijft niet voor eeuwig zo… Ik was heel benieuwd naar Luna’s verhaal, aangezien ik haar al zo’n leuk personage vond. Weet Luna mij net zo te ontroeren als Gozert?

Mocht je Luna hebben gekocht, en je hebt nog niet Gozert gelezen: haal dan snel eerst Gozert in huis, want dit boek is aan te raden om eerst te lezen. In het verhaal van Luna krijg je wel een samenvatting van het andere verhaal, maar hierdoor worden wel de mooie plotwending in het verhaal bekend gemaakt. Mocht je optimaal willen genieten van Luna en alle achtergrondinformatie goed willen weten, moet je dus echt het eerste deel te lezen. Luna is een losstaand verhaal, maar ikzelf raad je aan om het vorige boek eerst op te pakken. Het is namelijk zo fijn om meer te lezen over deze personages, en helemaal omdat je in dit boek veel meer leert over Luna. Zij is een lief meisje, maar ze voelt zich onbegrepen door haar familie. Ze heeft stemmen in haar hoofd en krijgt daardoor tics, maar die heeft ze vooral als ze in oncomfortabele situaties is. Bij Ties en Gozert voelt ze zich thuis, maar bij haar familie heeft ze er veel last van. Haar vader vindt haar maar gek en haar tweede zus doet daar hard aan mee, maar haar andere twee zussen hebben meer begrip voor Luna. Haar moeder probeert Luna meer te begrijpen, maar dit gaat niet zo snel. Het is mooi om te zien dat de familie van Luna zich op verschillende manieren gedraagt, waardoor je veel verschillen ziet in perspectieven rondom iemand die bijvoorbeeld stemmen in zijn/haar/hun hoofd heeft.

De nieuwe personages in dit verhaal wisten mij ook aan te spreken. Ze hebben een bepaald mysterie rondom zich, waar ook een hele emotionele laag achter schuilt. Richting het einde had ik al een vermoeden wat er ging gebeuren en wat voor rol Luna speelt bij deze personages, want ze kan eindelijk iets goeds doen voor anderen. Het einde wist mij weer te ontroeren, omdat de personages enorm groeien en laten zien dat buitenbeentjes altijd de liefde ontvangen die ze verdienen. Het avontuur van Luna bleef spannend, terwijl je ondertussen veel meer begint te geven om Luna en haar familieleden (althans, een deel van haar familieleden…). Het verhaal leest ook weer lekker weg, dus binnen een dag had ik dit boek al uit! Dit keer zijn er ook weer erg mooie illustraties van Linde Faas, die de emoties van de personages erg mooi weten af te beelden.

Luna is een hoopvol, fantasierijk en mooi verhaal over vriendschap, familie en acceptatie van anderen. Het is zo fijn om weer wat te lezen over Ties, Gozert en Luna, en hun vriendschap is ijzersterk. Dit verhaal is totaal niet overbodig, maar geeft juist een mooi afsluitend verhaal voor een personage die een goed einde verdient. Door dit boek realiseer je je dat je verder moet kijken dan je neus lang is, en dat je fouten van anderen altijd kan vergeven. Deze personages sluit je gewoon voor eeuwig in je hart met deze boeken!

Ik heb dit boek mogen ontvangen als recensie-exemplaar, in ruil voor een eerlijke recensie en promotie op social media, waar ik uitgeverij Lemniscaat erg dankbaar voor ben.