Recensie: Marionet (Blackcoat Rebellion #1)

Titel: Marionet (Blackcoat Rebellion #1)10 Blackcoat Rebellion 1 Marionet

Auteur: Aimée Carter

Genre: Dystopie, Young Adult

Uitgeverij: HarperCollins

Bladzijdes: 319

Amerika is een staat met rangen. Als je een I bent, ben je niks waard, maar als je een VII bent, hoor je bij de familie Hart, de heersers van het continent. Kitty heeft vandaag haar rang gekregen, een III. Haar geschiktheidsexamen ging niet goed en daardoor scoorde ze erg laag. De rest van haar leven zou ze in armoede leven, en dat terwijl haar grote liefde Benjy een maand later zijn examen moet afleggen en overduidelijk een hoge score zal krijgen. Dan krijgt Kitty de kans van haar leven. Ze kan namelijk een VII worden, maar dan moet ze wel in de huid kruipen van Lisa Hart, een meisje van het koningshuis die een tijdje geleden is verongelukt. Kitty komt in een gevaarlijk spel terecht vol intrige, terwijl ze heftig op zoek is om in contact te komen met haar vriendje Benjy.

Marionet zag ik al een paar keer voorbij komen op de social media van HarperCollins. Ik wist weinig van dit boek, maar ”Blackcoat Rebellion” klonk al heel goed en de kaft ziet er sprankelend uit (sommige stukken glinsteren), een kaft waar je u tegen zegt. Hoewel ik dacht dat ik geen contact meer had met deze uitgeverij, belandde dit boek toch onverwachts bij mij thuis, waar ik de uitgeverij erg dankbaar voor ben! Ik was benieuwd naar het verhaal achter deze kaft en begon gauw met het spannende verhaal over Kitty en het gevaarlijk spel bij de familie Hart.

Aimée Carter is bekend door de Godinnentest (een trilogie die ik echt moet gaan lezen, deel 1 staat al klaar!) en haar schrijfstijl voelt modern aan. Ze schrijft heel beeldend en met de juiste vorm van spanning en mysterie. Carter weet deze dystopie mooi vorm te geven en haar wereldje gebaseerd op rangen is misschien niet al te origineel, maar weet je aandacht wel vast te pakken. Ik kon met moeite dit boek wegleggen, ik wilde gewoon maar blijven doorlezen! Het nadeel was wel dat de rangen wat simplistisch waren. Ik mis nog wat details over dit systeem waardoor het wat realistischer werd. Vooral de logische en praktische dingen (welke beroepen horen er bij bepaalde rangen? Krijgt iedereen met dezelfde rang eenzelfde bedrag aan loon?) werden niet echt verteld, dus ik hoop dat ik daar meer te horen over krijg bij het lezen van de volgende delen.

Wanneer Kitty lid wordt van het koningshuis als vermomming, komt ze achter vele geheimen en is niemand wie die zegt dat hij/zij is. Dit boek zat ook vol mindfucks en plotwendingen. Wie is nou de werkelijke vijand en wie spreekt de waarheid? Net als Kitty weet je echt geen raad en merk je de intrige en manipulatie in het koningshuis. Het is een waar machtspelletje waarbij Kitty een schaakstuk is in dit spannende schaakspel (de cover vond ik daarom zeker passen bij het verhaal).  Alle personages waren intrigerend en stuurden het verhaal telkens de goede richting op.

Dit boek boeide mij van begin tot eind, vooral het einde was een epische ervaring! Het is een geweldig verhaal en het tweede deel mag snel uitkomen, ik wil meer! Het grote nadeel was dat het boek me zo veel deed denken aan andere dystopie-boeken. Het is het zoveelste boek over een slechte samenleving in de toekomst waarbij de leiders alle macht bezitten en het volk onderdrukken op een wrede manier, waarbij de hoofdpersoon uiteraard een stokje voor moet steken. Hier moet je dus wat doorheen bijten, maar dan merk je wel de heerlijke smaak van Marionet! Het bezit de spanning, het mysterie, de liefde, de angst en futuristische samenleving. Het tweede deel, Gevangene, komt rond voorjaar 2016 uit. Aftellen dan maar…