Recensie: Matched (Matched #1)

Vertaling: Jesse Goossens

Genre: Dystopie, Young Adult, Romantiek

Uitgeverij: Lemniscaat

Bladzijdes: 287

ISBN: 9789047703198

Prijs: 17,95

Cassia woont in de Unie, een samenleving waarin alles voor je wordt gepland. De Unie bepaalt waar je woont, waar je werkt en wanneer je sterft. Op je zeventiende wordt je gematcht met de persoon waar je de rest van je leven mee kan zijn. Cassia is heel benieuwd naar haar Match, die haar beste vriend Xander blijkt te zijn. Ze is ontzettend blij dat haar Match Xander is en dat ze elkaar nu al zo vaak kunnen zien, maar er gaat wat mis. Als Cassia op de chip kijkt die haar meer informatie geeft over Xander, verschijnt opeens een andere jongen in beeld… Is de Unie wel zo goed en is juist die andere jongen op de foto haat Match?

Een paar jaar geleden las ik al Matched en las ik ook het tweede deel Crossed. Aan het derde boek ben ik nog nooit begonnen, maar deze wilde ik zeker lezen! Nu ik de hele trilogie heb, ga ik een reread doen van deze serie en hem dan eindelijk afmaken. Ik vond een paar jaar geleden Matched heel goed, maar is dat nog steeds zo?

Een bijzonder aspect van Matched is de maatschappij waarin Cassia leeft: de Unie heeft volledige controle over de bevolking. De overheid bepaalt haast alles in je leven. Het is een veilig bestaan aangezien je tachtig jaar oud wordt, prima werk krijgt en een echtgenoot krijgt die perfect bij je past. Het nadeel: je hebt haast geen vrijheid, je kan niks bepalen. Al snel denk je na over zo’n maatschappij en of je er zou willen wonen. Niet meer op zoek zijn naar je ideale partner, maar deze gewoon voorgeschoteld krijgen? Dat klinkt goed, maar hoort het wel zo te gaan? Daarbij heeft de Unie van elk soort kunstzinnig medium (zoals liedjes, gedichten en schilderijen) maar honderd soorten bewaard. Er zijn dus honderd liedjes en verder is er dus geen muziek en mag je ook niet nieuwe creaties maken. Cassia leert dat de Unie niet zo goed is als het lijkt, maar kan ze daar wel wat tegen doen?

De schrijfstijl van Ally Condie is heel prettig om te lezen. Haar beschrijvingen waren heel beeldend, maar de personages hadden wel wat meer pit mogen hebben. Zo vind ik de jongens (ja, uiteraard is er een driehoeksverhouding) erg tam. Er wordt alleen zacht gezoend en ze zijn vrij passief. Toon eens wat lef mensen! Ook Cassia is een lieve meid, maar ze is gewoon te rustig. Dit hoort ook wel in zo’n maatschappij, maar ik vond Cassia’s love interests wel heel gevoelig. De romantiek was iets wat te zoetsappig, maar past ook wel bij dit verhaal.

Hoewel er niet al te spannende dingen gebeuren (maar je wel merkt dat Cassia flink in de gaten wordt gehouden door de Unie), is het boek heerlijk om te lezen. Ik kwam zo snel door dit boek heen en aan het einde werd het toch aardig spannend. De echte actie moet nog komen, maar in Matched wordt er juist een uitgebreid beeld geschapen van de Unie. Op naar deel twee dus!