Recensie: Mijn nacht met Vedder

Titel: Mijn nacht met Vedder

Auteur: Buddy Tegenbosch

Uitgeverij: Best of YA

Bladzijdes: 96

ISBN: 9789000376650

Prijs: 9,99

Noors vader is plots overleden, een schokkende gebeurtenis waar Noor veel moeite mee heeft. Ze is bang dat ze hem vergeet, en haar klasgenoot Vedder ziet de pijn die Noor meemaakt. Hij besluit haar te helpen door op een avond haar mee te nemen op zijn Harley, op weg naar avontuur om nooit te vergeten.

De Best of YA XS verhalen zijn tot nu toe een enorm succes als je het mij vraagt. Elk verhaal is kort, maar bevat een hele sterke inhoud en deze verhalen kunnen jongeren meer aan het lezen krijgen. Buddy Tegenbosch heeft al aardig wat prachtige boeken op zijn naam staan, en nu is hij aan de beurt om een kort verhaal te schrijven. Is dit vierde korte verhaal ook weer het lezen waard?

In Mijn nacht met Vedder beleef je een onverwachtse roadtrip die veel meer emotie bevat dan je in eerste instantie denkt. Noor rouwt om haar vader en hoewel haar klasgenoten langzaamaan haar verlies vergeten en het normale leventje oppakken, blijft Noor ermee zitten. Haar verdriet is zo begrijpelijk, helemaal omdat ze zo liefdevol over haar vader vertelt. Vedder ziet wel de pijn die nog steeds aan Noor vreet, en hij bedenkt een plan om haar een bijzondere avond te bezorgen. Hoewel de twee niet heel close met elkaar zijn, ontstaat er tijdens deze avond een bijzondere vriendschap waardoor Vedder een steeds grotere rol gaat spelen.

Vedder vond ik een heel intrigerend personage die mij steeds meer en meer boeide. Op het begin vond ik zijn gedrag iets te volwassen voor een puber, aangezien hij zulke speciale dingen had geregeld en iets te wel bespraakt was. Hierdoor vond ik hem eerst moeilijk te peilen, maar gaandeweg het verhaal merk je dat Vedder veel verschillende lagen heeft en totaal geen standaard puber is. Hij is uniek en ondanks dat hij heel open kan zijn tijdens zijn gesprekken met Noor, blijft hij een mysterieus randje hebben. De personages zijn heel aangrijpend en maakten dit verhaal over vriendschap, verdriet en verlies erg bijzonder.

Buddy’s schrijfstijl is weer zoals vanouds: hij is voor mij de Nederlandse versie van John Green. Een pakkende schrijfstijl en eigenzinnige personage die levensecht aanvoelen, Buddy kan dat dus ook overbrengen in een kort verhaal! Het enige minpunt aan het verhaal vond ik het noemen van een metafoor over depressie. De metafoor zelf is heel mooi, maar het had van mij niet gehoeven aangezien de bedenker van deze metafoor een openlijk trans fobische auteur is. Inspiratie hieruit lenen had van mij niet gehoeven, aangezien Buddy zelf ook genoeg mooie metaforen kan bedenken die zulke mentale stoornissen kunnen verduidelijken. Afgezien daarvan vond ik Mijn nacht met Vedder een mooi verhaal die zich weet te onderscheiden van de andere Best of YA XS verhalen. Dat het maar vele jongeren mag inspireren om meer te gaan lezen!